Jumaat, 29 Ogos 2014

Puteri Nur Balqis Qaisara

Credit For Me : Bab 19
Teks By : Lyly Affazreen Abdul Latiff


"Pesakit terlalu lemah,mungkin beliau hadapi sesuatu yang berat sekarang ini yang membuatkan badan dia tak mampu menampung tekanan yang dihadapi.Kami terpaksa tahan dia di wad untuk memantau keadaan kesihatan beliau.Sekarang dia masih belum sedarkan diri.Tapi tak perlu risau,kami akan pantau keadaan beliau,""Boleh kami melawat dia sekarang doktor?""Selepas kami pindahkan pesakit ke wad,nanti boleh melawat dia,cuma kalau boleh biar dia rehat,jangan ganggu dahulu,""Baiklah doktor,"



Selang setengah jam baru mereka berpeluang melawat Balqis."Berat dugaan Qis,"Ku Naz memandang gadis yang terbaring lesu di katil,cantik walaupun jelas terpancar keperitan di wajahnya.Ku Naz memandang rambut yang berkilat,sesuai dengan rupa paras gadis dihadapannya.'Mungkin nurse tadi agaknya bukakan tudung Balqis,tapi cantik,'Kata hati Ku Naz.


"Nadia,kita balik sayang.Abang tengok Nad penat, kesian abang tengok,mesti baby meragam ni,"Kata Hazwan sambil memegang perut isterinya yang sudah masuk 7 bulan.


"Balqis bang?""Tak apa kak,abang.Saya jaga Balqis malam ni,abang bawak kak Nad balik dulu,bawak jer kereta saya,""Betul kamu na jaga Balqis Ku Naz?Kamu tak penat ker?""Tak apa bang,nanti kalau kita tinggalkan dia susah juga.Mana tahu kot-kot tengah malam ni dia terjaga,""Baiklah,esok abang datang.Kamu pun tidurlah,tapi dekat sofa sajalah,kalau nak katil tilam kena balik rumah abang,""Tak apa bang,nanti apa-apa hal saya call abang,""Baiklah,"


Ku Naz mengambil peluang untuk solat isyak sementara Balqis masih belum sedarkan diri lagi.Nasib wad yang Balqis duduki ada segala kemudahan seperti ruang solat,tandas dan sebagainya.


Usai solat isyak, Ku Naz membacakan Surah Yaasin.Walaupun keluarga Ku Naz berada, tetapi keluarganya masih menerapkan aspek agama kepadanya.Tidak mustahil Ku Nir dan Ku Naz telah khatam Al-Quran sejak sekolah rendah lagi.


"Puteri Nur Balqis Qaisara,indah nama awak,tapi awak di ciptakan untuk abang.Bila semua ni berlaku,saya susah untuk menerima,tapi..."Kata-kata Ku Naz terhenti apabila pintu bilik di buka.


"Maaf,saya ingat ada pesakit sahaja.Saya nak periksa Cik Puteri, boleh saya tahu Encik ni siapa?"Ku Naz serba salah,dalam keadaan terkejut laju sahaja mulutnya menyebut,"Saya suaminya," kepada jururawat di hadapannya.


"Maafkan saya, saya ingat Cik Puteri belum berkahwin,""Tak mengapa,"Selepas suhu badan dan tekanan darah Balqis di ambil, "Jika Puan Puteri dah bangun, minta inform pada kami yea encik,""Baiklah,""Saya keluar dulu,"Ku Naz menganggukkan kepalanya sambil mata masih tidak lari dari memandang ke arah gadis yang terbaring di hadapannya.


Ku Naz terasa keletihan,tetapi akibat risau memikirkan keadaan Balqis,rasa mengantuk hilang begitu sahaja.Muka pucat Balqis di renung begitu kusyuk,bermacam-macam yang bermain di fikiran Ku Naz.Antara sedar dengan tidak,akibat ralit memerhati Balqis,Ku Naz terasa ada pergerakan di katil Balqis.


"Awak....saya...saya dekat mana?""Awak dekat hospital,tadi pengsan dekat dapur,"Balqis rasa sejuk di kepalanya,tangannya meraba kepalanya,Ku Naz yang perasan tindakan Balqis segera mengambil selendang yang tersangkut di kepala katil,"Ini...""Terima kasih,"


Dalam kesusahan Balqis cuba bangun untuk memakai selendang,"Saya tolong..."Balqis terasa serba salah,tetapi dia terpaksa juga meminta pertolongan Ku Naz."Saya panggilkan doktor sekejap,awak tunggu yea,"Balqis memerhati kelibat Ku Naz keluar dari biliknya.


Selang 10minit,doktor datang melihat keadaan Balqis."Alhamdulillah kamu dah sedar,keadaan kamu juga makin baik,cuma badan lemah lagi.Banyakkan berehat,jangan fikir apa-apa.Kamu perlukan rehat secukupnya.Encik jangan biar isteri encik lasak,suruh dia berehat ya,""Isteri???"


Ku Naz yang mendengar reaksi Balqis,segera menjawab,"Baiklah doktor,terima kasih banyak-banyak,""Saya minta diri dulu,apa-apa boleh panggil nurse jika ada masalah ye,"Balqis hanya menganggukkan kepalanya sambil memandang Ku Naz,tetapi lelaki di depannya hanya buat tak tahu,geram Balqis.

Tiada ulasan: