Ahad, 29 Disember 2013

KAU YANG TERAKHIR

Credit for me : Bab 21


"Morning sayang"Ilham berkata bila isterinya membuka mata,serta merta muka Suhaida berubah kemerah-merahan."Janganlah malu,kita dah kongsi semuanyakan""Saya mandi dulu""Tak nak mandi dengan abang ker?"Ilham menarik tangan isterinya,terduduk kembali Suhaida di atas katil."Awak,please..""Ok,ok..cuma abang nak ucap terima kasih sebab bagi abang peluang untuk merasai nikmat kemanisan rumahtangga kita dan terima kasih juga kerana sayang abang pandai menjaga diri"Suhaida memandang tepat suaminya"Apa maksud awak?""Jangan salah faham sayang, selama ni abang ingat isteri abang seorang yang bebas,tingkahlaku sayang dahulu buat abang fikir ..." "Fikir apa?Walaupun saya bebas dahulu,keluar masuk kelab tapi saya jaga maruah,maruah saya hanya untuk suami saya,sampai hati awak cakap macam tu""Sayang,abang tak bermaksud begitu,jangan salah faham"Air mata mengalir di pipi Suhaida."Abang minta maaf sayang,abang tak bermaksud apa-apa,abang hargai sikap sayang dan yang paling abang tak sangka sayang memang pandai menjaga diri"Ilham memeluk isterinya dari belakang sambil mencium rambut dan leher isterinya.

"Maafkan abang sayang,abang tak bermaksud nak lukakan hati sayang.please"Suhaida tidak tahu apa yang perlu di ucapkan,hatinya terguris."Abang minta maaf,abang salah.Please sayang,kita baru berbaik,jangan begini""Saya nak mandi"Ilham melepaskan isterinya ke bilik air,selepas mandi Ilham nampak mata isterinya merah"Tunggu abang,kita solat bersama"Suhaida membentangkan sejadah,sementara menunggu Ilham mandi, Al-Quran di capai.Baginya,lebih baik mendekatkan diri KepadaNya dari memikirkan kata-kata suaminya tadi.Dari dalam bilik air,Ilham mendengar bacaan isterinya,'Za memang dah berubah,aku silap berkata-kata,maafkan abang sayang,abang tak pandai menilai mana yang permata,mana yang kaca'Keluh Ilham di dalam bilik air.Selesai menunaikan solat dan berdoa,Ilham memandang isterinya."Za,abang minta maaf banyak-banyak,abang akui salah abang berkata begitu,abang silap menilai insan di depan abang,rupanya prasangka abang memakan diri abang sendiri,abang akui abang khilaf dalam menilai Za.Abang janji untuk belajar mengenali Za,tapi abang silap,maafkan abng sayang"Suhaida melihat ada titisan jernih di mata suaminya."Saya dah maafkan awak,cuma lain kali awak kena kenal saya untuk menilai saya.Jangan pandang secara luaran,saya akui luaran saya dan dalaman saya tidak sama"Ilham tersenyum,menganggukkan kepalanya,terus di peluk isterinya."Awak!!Saya nak mengajilah,kan dah batal air sembahyang saya""Opssss sorry,abang tak sengaja,ambil balik yea"Suhaida geram."Kita mengaji bersama nak,mana tahu nanti kita boleh khatam sekali""Betul?"Ilham menganggukan kepalanya.Sejuk hati Suhaida mendengar kata suaminya.

Handphone Ilham berbunyi kuat."Ya Allah,dah pukul 10..awak bangun,dah lambat"Akibat keletihan dan tak cukup tidur,selepas mengaji mereka tertidur semula."Awak... bangun... bangunlah"Susah juga nak mengejutkan suaminya,handphone Ilham di capai. "Assalamualaikum papa""Waalaikumussalam,mana kamu berdua ni?Papa dah tunggu dekat office dari tadi tak sampai-sampai lagi""Maaf pa, kejap lagi kami sampai..letih sangat,terlajak tidur""Tidur??Papa menganggu ker?""Ehhh tak lah pa,memang dah nak bangun pun"Tan Sri Hakimi ketawa,dia faham orang baru berkahwin.Dulu pun dia hampir bangun dekat tengahari,siap kena perli dengan mak mertua lagi."Papa...janganlah ketawa""Oklah,papa tak nak kacau.Nanti dah siap sedia datang office,banyak benda nak di bincangkan""Baiklah pa,kejap lagi Za dengan Ilham sampai"Selepas memberi salam,Suhaida mengejutkan suaminya."Awak,bangunlah..dah pukul 10 ni...awak...awak... abang!"Jeritan Suhaida mengejutkan suaminya."Za,kenapa ni?Terkejut abang""Dah bangun,pukul 10 ni,lewat nak pergi office.Papa dah call""Astagfirullah Al Azim, dah lambat..penat sangat""Za mandi dulu yea""Yea lah"Ilham memandang isterinya,serta merta kenangan malam tadi bermain di fikiran,senyum lebar menghiasi bibir Ilham.'Thank you sayang'

Sabtu, 21 Disember 2013

KAU YANG TERAKHIR

Credit for me : Bab 20


"Za boleh terima anak ibu?"Suhaida memandang ibu mertuanya,Suhaida tahu naluri seorang ibu,mahukan kebahagiaan untuk anaknya"Tipulah bu kalau Za cakap Za boleh terima semua ni,tak sampai 3 bulan kenal dah kena kahwin,tapi Za cuba bu,Za perlukan masa untuk semua ni""Ibu tahu menantu ibu boleh bahagiakan anak ibu,mungkin dulu anak ibu mulutnya pedas sampai buat Za terasa,tapi itu semua zaman muda Za, ibu pun dah tegur anak ibu,dia akui kesilapannya" "Ehem.. ehem..ngumpat Il yea bu?""Pasang telinga jer budak sorang ni,tak ada maknanya ibu na ngumpat pasal kamu""Ibu jangan cerita buruk-buruk pasal Il dekat wife Il,nanti dia ngajuk ngan Il susah Il na pujuk,na minta maaf pun seksa bu"Suhaida menjeling mendengar kata-kata Ilham,geram."Dah,jangan di layan Il ni Za,jom kita ke depan.Minum dekat gazebo depan,sejuk sikit.Boleh tengok air kolam tu, segar sikit mata tu""Bu,malam dah ni,nanti sejuk""Alah sejuk mananya,kan ada atap,dinding..kalau kamu malas pergi tengok tv,biar ibu borak-borak dengan menantu kesayangan ibu""Mari bu, Za bawakan dulang ni"Ibu Ilham menganggukkan kepalanya,Ilham hanya memandang kedua-dua wanita kesayangannya beredar.
 
Sedang rancak Datin Rosmah berborak dengan menantunya,"Ilham!dah malam.Takkan kamu nak terjun kolam?"Ilham tersengih seperti kerang busuk."Awak,sejuklah""Tak apa,kalau sejuk nanti malam saya peluk awak"Ilham tersenyum penuh makna pada Suhaida,merah padam muka isterinya. "Ilham..kamu ni..dah kalau nak mandi cepat,jangan lama sangat berendam,nanti..."Tak sempat ibunya menghabiskan kata-kata,Ilham terlebih dahulu terjun ke dalam kolam."Budak bertuah ni,geram betul.Tak abis cakap dah terjun""Biar ajalah bu,nanti sejuk dia naiklah""Za kena tahan sikap dengan perangai anak ibu tu,kadangkala abis orang di usiknya.Ibu akui dulu dia memang lepas laku,tapi ibu tahu sekarang dia dah berubah"Suhaida menganggukkan kepalanya.
 
Lewat tengah malam,Ilham dan Suhaida memina diri unuk pulang."Tak nak tidur dekat sini ke?Dah lewat malam ni""Tak kot bu, nanti bila Il free Il datang dengan Za tidur sini yea,baju Za pun tak bawak""Yealah,bawak kereta elok-elok,jangan laju-laju,jaga menantu ibu baik-baik,kamu jangan nak usik Za jer,jaga tingkahlaku,jangan tinggal solat,faham?""Yea,jangan risau yea Datin Rosmah, menantu Datin akan Ilham Shafiq jaga betul-beul""Budak bertuah ni"Suhaida ketawa mendengar usikan Ilham kepada ibunya."Za balik dulu bu,nanti senang-senang Za datang sini,tidur sini.Ibu jaga diri yea""Yealah,pasal ibu janganlah kamu risau.Ibu ada Mak Temah yang akan temankan selalu""Ok bu,nanti apa-apa call Il yea"Ibu Ilham menganggukkan kepalanya.
 
Di dalam perjalanan,Suhaida lebih banyak mendiamkan diri sahaja."Za, penat ker?senyap jer" "Ermmm""Kalau penat tidurlah dulu,nanti dah sampai abang kejutkan""Tak apalah,dah tak jauh sangat""Penat sangat abang tengok, tadi abang pun tak di layan, mesti banyak cerita dengan ibu ni""Adalah borak-borak sikit,cerita hal perempuan jer""Oh yea ker?abang tak boleh tahulah ni apa yang di borakkan?""Tak,hal orang perempuan"Ilham ketawa."Tak kisahlah,janji isteri abang gembira lepas jumpa ibu.Oh yea,tadi papa ada call time Za borak dengan ibu dekat gazebo,papa suruh dating office sebelum bercuti panjang minggu depan""Datang office?Za baru ingat nak ke kedai esok,da dekat dua minggu Za tinggalkan kedai""Macam ni lah, pagi esok kita pergi office dulu,nanti petang abang hantar Za dekat kedai,nak juga abang tengok kedai isteri abang ni""Tengok kedai?ermm...baiklah"Kurang setengah jam,mereka sampai ke rumah.
 
"Za mandi dulu yea""Yea,mandi air panas,dah tengah malam ni"Suhaida menganggukkan kepalanya. Selang setengah jam,"Awak,awak bangun.Mandi dulu,nanti sambung tidur balik""Mengantuklah sayang""Mandi dulu,badan dah belengas tue""Yealah,yealah"Ilham bangun dan terus masuk ke bilik. Selepas mandi Ilham mencari isterinya,'Mana pulak Za ni,takkan tak tidur lagi,dah pagi ni'Ilham tersenyum melihat isterinya tidur di sofa sambil memegang buku berkenaan resepi membuat cup cake.'Dah tidur pun pegang buku resepi lagi,macam kahwin dengan chef pulak..sayang,sayang'Ilham mengangkat isterinya ke dalam bilik.Bila Ilham meletakkan Suhaida di katil,Suhaida tiba-tiba tersedar."Sorry kalau abang kejutkan Za,penat sangat abang tengok""Maaf..""Tak apa, dah sambunglah tidur dulu,nanti pagi nak bangun"Suhaida menganggukkan kepalanya.Ilham merebahkan badan di sebelah isterinya.Selang 10 minit,"Kenapa tak tidur lagi sayang?""Tak boleh tidur""Kenapa ni?ada yang merungsingkan ker?""Taklah,cuma tak boleh tidur saja"Ilham merapatkan badan ke isterinya."Abang peluk yea,abang dodoikan bagi tidur""Ha..."Ilham memeluk isterinya, "Dah jangan risau,abang peluk sahaja,tak lebih dari tu,kita tidur yea"Selepas Ilham habis bercakap,guruh di langit bergema kuat di bilik mereka,Suhaida menjerit ketakutan,serta merta di balasnya pelukan suaminya. "Ehh jangan takut,abang ada sini"Ilham cuba tenangkan isterinya,"Sayang...la..kenapa menangis ni,abang adalah.Tue guruh saja,kan tadi pun da hujan,dah..dah..jangan menangis"Tersedu-sedu Suhaida menahan tangisnya."Sayang,dahlah..abang ada ni,jangan nangis lagi"Ilham mengangkat muka isterinya,di cium dahi isterinya.Tergamam Suhaida dengan tindakan isterinya,matanya memandang mata Ilham.
 
Satu perasaan terbit di dalam pasangan suami isteri.Perlahan-lahan Ilham mendekatkan mukanya ke isterinya sekali lagi.Di cium lembut dahi Suhaida sekali lagi,beralih ke pipi kiri kanan,mata dan hidung.Ilham memandang isterinya,dia takut jika tindakannya akan membuatkan isterinya mengamuk."Izinkan abang.."Suhaida merasakan dia berkongsi perasaan dengan suaminya,anggukkan perlahan di beri tanda keizinan kepadanya.Perlahan-lahan mulut isterinya di cari dan di cium lembut,nikmat pasangan suami isteri sampai ke kemuncak.Terdengar perlahan bisikan Ilham,doa di bacakan 'Dengan nama Allah.Ya Allah,jauhkanlah kami dari syaitan dan jauhkanlah dari syaitan apa yang akan Engkau kurniakan kepada kami' Suhaida merelakan apa juga tindakan suaminya,dia ikhlas memberikan apa yang sepatutnya menjadi hak bagi suaminya.Hujan lebat di luar tidak menganggu pasangan suami isteri ini menunaikan kewajipan mereka.Air hujan yang mencurah ke bumi seolah-olah merestui pasangan suami isteri ini,kehangatan hubungan di rasai.
 
 

Rabu, 18 Disember 2013

KAU YANG TERAKHIR

Credit for me : Bab 19



Ilham mengambil handphone isterinya, tertera nama bekas kekasih isterinya.Handphone dihulurkan kepada isterinya,teragak-agak untuk Suhaida menjawab."Jawablah, abang izinkan".Selepas mengambil handphone dari tangan Ilham,"Awak duduk sini, saya jawab depan awak"Pinta Suhaida,Ilham menganggukkan kepalanya dan mengajak Suhaida duduk di sebelahnya."Assalamualaikum""Waalaikumussalam,sayang awak dekat mana?""Awak jangan panggil saya macam tu,kita sudah tiada apa-apa lagi.Ada apa awak hubungi saya ni?Kan saya dah cakap jangan call saya lagi""Jangan marah sayang,abang rindu sayang sangat-sangat""Maaf,simpan rindu awak pada isteri awak,cukuplah awak buat saya derita dahulu,saya tak suka awak buat macam ni""Sayang,abang tahu sayang tak bahagia, please kembali pada abang,abang memerlukan sayang""Assalamualaikum En Syed Afenddy"Terkejut Syed Afenddy kerana tiba-tiba mendengar suara lelaki,bukan ker tadi dia bercakap dengan buah hatinya,Suhaida Zaharah."Ehhhh,kau ni siapa ha?Aku tak nak cakap dengan kau,mana sayang aku tadi?""Maaf,saya suami Suhaida Zaharah, saya minta agar En faham situasi dia sekarang,saya hormat En, so minta jauhkan diri dari isteri saya,sekarang dia milik saya dan selamanya""Ehhh,kau rampas dia dari aku,kau nak ceramah dekat aku pulak yea,kau pulang dia balik pada aku!""Maaf sekali lagi En, dia adalah isteri saya,bukan barang untuk saya pulangkan pada en, saya minta en faham, sayamasih ada hormat pada En""Peduli apa aku dengan hormat kau,siap kau nanti,kau akan terima balasan kerana rampas sayang aku!!!"Talian di putuskan oleh Syed Afenddy."Awak,saya minta maaf.Saya tak sangka dia akan cakap macam tu"Oleh kerana Ilham membuka load speaker, Suhaida dapat mendengar segala yang Syed Afenddy ucapkan."Tak mengapalah, dah kita bersiap,nanti lambat pula kita beli barang dapur,nak pergi rumah ibu lagi,siap yea"Suhaida pelik dengan sikap Ilham,seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku."Awak...""Za, please..jangan kusutkan keadaan.Kita banyak benda perlu di buat,nanti kita bincang lagi yea"Akhirnya dalam keterpaksaan Suhaida bangun dan bersiap untuk keluar.



Ilham memandu perlahan keretanya.Selepas membeli barang dapur,Ilham menghantar barang-barang yang di beli ke rumah.Suhaida hanya menunggu di dalam kereta, terasa dingin sikap Ilham kepadanya,hanya bercakap bila perlu sahaja."Awak,kenapa ni,senyap jer""Abang ok,jangan risau"Suhaida memegang tangan Ilham,terhenti pergerakan Ilham untuk undur kereta."Awak,please..""Za,abang ok""Abang..."Ilham memandang isterinya,"Saya tahu saya salah, saya tak sangka dia akan buat macam tu,saya minta maaf""Ni nak memujuklah yea,sedap dengar panggil abang,ulang balik""Awak!!!tak sukalah saya,benci""Ala sayang,janganlah marah,gurau jer,dah lah,abang malas nak fikir semua ni,sekarang ni abang hanya fikir satu sahaja, janji isteri abang tak melayan, isteri abang setia dengan abang dan tiada nawaitu untuk kembali kepadanya lagi""Saya tak akan kembali pada dia lah,saya dah buang dia jauh-jauh dari diri saya""Abang tahu,jangan risau.Isteri abang hanya untuk abang,dah lah..kita gerak pergi rumah ibu yea,tadi ibu dah call abang tanya bila nak sampai,rindu sangat dekat menantu dia ni""Mestilah,saya pun rindu ibu""Abang?""Dahlah, cepat jalan,merepek jer"Ilham ketawa dapat mengusik isterinya.


"Za,nanti minggu depan cuti dua minggu yea""Kenapa?""Abang nak bawa Za honeymoon lah,kan kita baru berkahwin""Honeymoon?""Yea sayang,tak kan abang tak nak bawa isteri abang honeymoon,sian isteri abang""Saya tak kisah awak""Dah panggil awak pula,kan sedap dengar panggil abang tadi""Awak...please""Ok,ok,ok...terpulang pada Za,abang tak paksa.Abang memang nak bawa Za pergi honeymoon,cuma abang tak sempat fikir ke mana,Za ada cadangan tak?""Tak ada,cuma kita pergi dekat sini-sini sajalah, kesian papa,lepas kenduri Za tengok dia bukan sihat,pagi tadi pun sebelum kita pindah papa dah pesan suruh datang pejabat dalam masa terdekat,papa suruh bagitahu awak sekali supaya datang""Abang bukan tak nak datang pejabat Za,papa dah banyak kali ingatkan abang sebelum kita keluar rumah lagi,tapi abang punya bidang berbeza,bagaimana dengan klinik abang?Abang memang impikan untuk ada klinik sendiri""Abis,saya pun sama,macammana,apa kata kita bincang dengan papa kita handle sampai adik abis belajar,nanti kita serahkan dekat adik,Za tak minat bisness papa,bukan bidang Za,Za sayangkan kedai bakery Za,itu matlamat Za sejak dari kecil""Tak apalah,nanti kita bincang dengan papa,Za teruskan saja dengan kedai tu,sekurang-kurangnya abang tahu kesukaan isteri abang,cuma bilalah nak masak untuk abang yea,nak juga rasa air tangan isteri sendiri""Saya bukan pandai masak,kat kedai tu pun orang yang masak,saya upah diorang""Yea ker, tapi mama kata Za memang pandai masak""Ishhh mama ni,percaya sangat cakap mama tu""Tak kisahlah,tak pandai belajar,kalau dah pandai nanti hari-hari masak untuk abang ok"Suhaida diam sahaja mendengar permintaan Ilham.


"Awak,awak tak rasa sedih ker kehilangan Natasya.Maaf kalau saya salah cakap,saya bertanya je""Za,Natasya memang orang yang abang sayang,dia insan pertama yang ada dekat hati abang sebelum Za miliki, tapi dia dah jadi sejarah.Mungkin sudah di takdirkan dia akan pergi dulu mengadap Pencipta kita,abang akan teruskan hidup selagi abang bernafas di dunia ni,abang tahu abang sudah ada isteri,abang kena pandai uruskan semua ni.Za jangan risau,abang sekarang tengah cuba untuk menerima perhubungan kita,abang tetap letakkan Za di dalam hati abang.Mungkin Natasya orang pertama di hati abang,tapi biarlah sayang abang ni menjadi yang terakhir untuk memiliki hati abang.Abang akan cuba bahagiakan sayang abang"Ilham memegang tangan isterinya dan di ciumnya."Terima kasih awak, saya cuba.Tapi saya perlukan masa""Tak apa,abang faham,jangan risau ok sayang"Mendengar kata-kata Ilham membuatkan Suhaida rasa tenang,cuma dia perlukan masa untuk perhubungan yang sah ini.

KAU YANG TERAKHIR

Credit for me : Bab 18



Perbincangan sepakat di ambil, memang pada mulanya mama Suhaida membantah untuk mereka berpindah,tetapi selepas mendapat persetujuan dan sokongan Tan Sri Hakimi akhirnya Puan Sri Marsila izinkan anak dan menantunya berpindah.Ilham memandang Suhaida yang tengah mengemas pakaian untuk di masukkan ke dalam beg."Za, ke sini sekejap.Saya nak berbincang dengan awak"Suhaida mendapatkan Ilham yang berada di sofa biliknya."Za, saya nak minta maaf pada awak atas apa yang saya telah lakukan dahulu pada awak,saya tahu saya terlalu ikutkan kata hati, sampai saya berkata sedemikian" Suhaida diam sambil menguis kakinya dengan permaidani yang di pijaknya,dia tidak tahu ingin berkata apa."Za,awak dengar apa yang saya katakan nie?""Saya dengar, dahlah awak, saya penat jika kita berbincang pasal ni, saya nak lupakan semua yang pahit tu,saya tak nak ingat balik""Za masih marahkan saya ker?"Suhaida menggelengkan kepalanya."Bagi saya masa boleh..."Suhaida memohon pengertian suaminya."Baiklah..tapi saya nak berbincang sesuatu dengan awak""Bincang apa?"

Ilham memandang isterinya."Esok kita dah nak berpindah, saya tak nak kita buat hal masing-masing.Kita belajar untuk terima sesama kita,boleh?""Maksud awak?""Za, saya nak awak panggil saya abang..""Apa?""Abang..tak salah sebab saya suami awak,tapi saya tak memaksa,saya akan tunggu masanya nanti,tak perlu berubah tanpa kerelaan"Berat mulut Suhaida untuk memanggil Ilham dengan panggilan tersebut,terlalu sukar."Abang nak Za belajar untuk terima abang di samping abang belajar terima diri Za,kita perbaiki baik buruk hubungan kita"Suhaida tergamam kerana Ilham terlebih dahulu menggelarkan dirinya abang, 'bagaimana ni, susahnya...tak suka'rungut Suhaida di dalam hati.Ilham memerhatikan sahaja gerak geri isterinya sambil tersenyum.Dia tahu Suhaida tidak selesa,tapi dia akan cuba belajar untuk terima isterinya.Biarlah isterinya menjadi yang terakhir menghuni hatinya.Insya Allah.

"Esok lepas kita hantar beg dekat rumah,kita keluar beli barang dapur sikit.Rumah tu dah lama abang tak duduk, balik sekejap,sekejap sahaja.Abang lebih suka duduk dengan ibu.Pernah juga abang ajak ibu duduk sana,tapi ibu tak suka.Lebih suka duduk rumah peninggalan arwah ayah,lagipun ramai kawan-kawan dia dekat sana""Nanti kita melawat ibu yea""Kenapa, dah rindu dengan ibu mertua ker"Usik Ilham."Ibu awak,ibu saya juga.Sama seperti mama dan papa saya""Baiklah,malam esok kita pergi rumah ibu,kita makan di sana,nak"Suhaida menganggukkan kepalanya."Za, jika dengan abang tak perlulah ikat rambut sanggul macam nie, lepaskan sahaja.Sepit kiri kanan cukuplah.Rambut yang cantik jangan di ikat sedemikian rupa"Merah padam muka Suhaida di perlakukan sedemikian oleh Ilham.

"Jangan malu Za, kita suami isteri.Segala yang kita sain dekat perjanjian dah tak wujud lagi, kita belajar terima perhubungan ini.Abang tahu Za boleh"Suhaida diam sahaja mendengar kata-kata suaminya."Saya sambung kemas dulu"Ilham menganggukan kepalanya.Tak banyak barang nak di bawa, hanya pakaian sahaja.Yang lain lebih senang di tinggalkan di rumah keluarganya, bukan mereka suami isteri tidak datang ke sini lagi.

"Cantik rumah ni, pandai awak hias""Abang hias simple jer, kalau Za tak suka kita boleh ubah nanti""Ehh tak payah, ini dah cukup bagi saya.Syukur alhamdulillah.arrr...awak,mana bilik saya?"Ilham memandang isterinya."Bilik Za sama dengan bilik abang,tak ingat" "Haaa..abis saya nak tidur mana?"Suhaida tahu bilik Ilham tiada sofa,habis di mana dia nak tidur."Za, kita kan nak belajar terima perhubungan ini, tak salah kita duduk sebilik,kita punya ikatan yang sah.Abang janji, abang tak kan apa-apakan Za selagi Za tak merelakan semuanya.Za jangan risau ok"Serba salah Suhaida di buatnya.Antara rela dengan tidak akhirnya Suhaida masuk juga ke bilik Ilham.Ketenangan bilik Ilham membuatkan Suhaida selesa.Gabungan wallpaper purple lembut dan biru membuatkan bilik Ilham selesa pada pandangan mata Suhaida.


"Kita mandi, solat,nanti kita keluar beli barang dapur kejap lagi""Haaa..mandi?"Ilham tergelak dengan reaksi isterinya."Nak mandi dengan abang ker?""Za mandi dulu,nanti baru abang mandi""Apa, abang tak dengar..ulang balik"Suhaida seolah-olah mengerti dia sudah tersalah memanggil Ilham, serta merta merah padam mukanya.Ilham ketawa makin kuat.Serta merta Suhaida mencapai tuala dan ke bilik air,Ilham hanya memerhatikan sahaja gerak geri isterinya sambil tersenyum lebar.'Aku rasa dia boleh terima aku,cuma mungkin masa sahaja kot.Thank you papa kerana buka mata Il terhadap anak papa,thank you Sya,walaupun nama Sya dekat hati Il,tapi Il terpaksa berikan ruang sedikit pada isteri Il, cinta Il pada Sya mungkin belum setanding cinta Il pada isteri Il,tapi Il akan belajar terima dia,Il janji'kata hati Ilham.


'Alamak,baju tertinggal pula.macam mana ni, aduhai...tak kan nak keluar dengan tuala, parah ni'Suhaida membuka sedikit pintu bilik air,matanya mencari Ilham, 'tak ada ni, selamat'Serta merta Suhaida keluar dari bilik air untuk mendapatkan baju di dalam begnya. "Suhaida Zaharah"Suhaida tergamam apabila namanya di panggil, dia ingatkan Ilham berada di luar bilik,rupanya dia ada dekat balkoni bilik,gelisah Suhaida bila mana mata Ilham memerhatikannya,Ilham berjalan mendapatkan isterinya yang sedang berkemban dengan tuala,terasa keasyikan bila melihat isterinya begitu.Kulit putih isterinya membuatkan Ilham memandang tanpa jemu,rambut yang basah membuatkan Ilham bergelora nafsunya.Ilham lelaki, dia juga punya nafsu seperti lelaki lain."A..awa...awak saya na..na ambil baju""Cantik isteri abang"Ilham memandang tepat ke wajah isterinya,perlahan-lahan leher isterinya di cium, wangi."Awak,awak...saya tak selesa"Ilham memandang isterinya sambil tersenyum dan terus memeluk isterinya.Terasa tuala yang di pegang oleh Suhaida hampir terlucut.


"Maafkan abang, abang terlalu asyik melihat keindahan pada isteri abang,jangan risau abang takkan paksa Za selagi isteri abang tak bersedia,ambillah baju cepat,nanti tunggu abang,kita solat sama"Suhaida segera ke arah beg nya,selepas baju di ambil dia ke bilik air semula."Za,nak ke mana?""Bilik air, pakai baju""Pakai sahaja di sini, tak perlu malu""Haaaa..tak..tak apalah, Za nak ambil air sembahyang sekali"Ilham tersenyum dan menganggukkan kepalanya.Selepas Suhaida keluar dari bilik air,dia segera mencapai telekung di dalam begnya."Za,maafkan abang tadi.Tapi lepas ni jika nak salin pakaian, salin sahaja dekat sini, jangan malu dengan abang sebab Za isteri abang,jika tak selesa abang boleh keluar time Za salin pakaian""Tak mengapalah, saya selesa salin pakaian di bilik air""Kalau Za dah kata macam tu,tak apalah.Abang mandi sekejap"Ilham membuka bajunya,serta merta Suhaida berpaling ke arah lain.Ilham ketawa sambil bergerak ke bilik air.'Dia ni nak goda aku ker,ehhhh seram juga ni,tapi...dia kan suami aku"Suhaida tahu suaminya mempunyai tubuh badan yang sasa,mungkin sebab Ilham kerap ke gim, semua perempuan yang memandang akan memandang sekali lagi, itu Suhaida akui, tetapi dia belum boleh menerima Ilham sepenuhnya.


Suhaida perasan, setiap selepas solat bersama suaminya dia akan merasa ketenangan bila saat Ilham mencium dahinya,setiap kali solat juga Ilham tidak pernah lupa doakan ibu serta kedua ibubapa Suhaida,sedekahkan Al-Fatihah untuk arwah Natasya dan hubungan suami isteri mereka.Terasa keasyikan saat Ilham mengalunkan doa, indah bunyinya."Za siap,nanti kita pergi beli barang dapur,""Baiklah".Ketika Ilham meletakkan songkoknya di atas meja solek,telefon Suhaida berbunyi.

Selasa, 17 Disember 2013

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 17

"Syed Shamsul Affendy, dia lelaki pertama yang ada dekat hati saya.Lelaki yang mencuri hati saya dan lelaki itu juga yang melukai hati saya"."Apa di buatnya?""Dia tinggalkan saya kerana terpaksa berkahwin dengan orang yang sama keturunan dengannya""Oh sebab itu awak tidak mahu meneruskan perkahwinan kita hari tu,sampai papa sakit?""Saya tak nak jadi macam dia,saya tak nak kahwin kerana di atur oleh keluarga, akibatnya tak bahagia""Siapa tak bahagia?Awak ker dia? "Suhaida memandang Ilham, "Dia""Dia hubungi awak ker?""Mana awak tahu?""Saya agak sahaja, jika tak mustahil awak sampai mimpikan dia"Keluhan berat di lepaskan oleh Suhaida.

Ilham memandang isterinya, dia bangun dan duduk di sebelah isterinya.Matanya memandang mata isterinya."Saya mungkin bukan yang terbaik untuk awak, tapi saya cuba untuk menjadi yang terbaik untuk awak, saya tahu saya bukan yang sempurna kerana hati saya juga di miliki oleh orang lain, insan yang pertama saya kenali sebelum awak"Suhaida mendengar kata-kata Ilham.Ilham mencapai tangan isterinya,"Suhaida Zaharah, saya kahwini awak kerana saya tahu keikhlasan awak menerima saya.Saya tak boleh menolak takdir jika sudah tersurat awak untuk saya, bukan Natasya.Satu sahaja saya pinta bagi saya masa untuk hadapi semua ini, saya akan cuba""Tapi..perjanjian kita..""Saya tahu, kita dah tandatangan surat perjanjian untuk buat haluan masing-masing, tapi selepas saya fikirkan saya ingin batalkan semuanya""What!!!apa semua ini Ilham?"

Ilham memandang isterinya, marah sungguh isterinya dengan kata-katanya,tetapi dia tidak boleh buat apa-apa, kerana perjanjian tersebut terlepas pada papanya, papanya sudah membaca segalanya, selepas maghrib tadi dia di panggil untuk kepastian.Lelaki berbicara dengan lelak,mungkin ada kebaikannya.

"Apa semua ni Ilham?papa tak sangka sampai macam ni kamu berdua buat kami semua""Maafkan Ilham papa, kami bukan membelakangkan papa,mama dan ibu, cuma kami tak boleh hadapi semua ini secara tiba-tiba""Ilham, perkahwinan adalah ikatan yang suci nak, kita tak boleh main-mainkannya.Kalau kamu lakukan apa yang kamu buat seperti di dalam perjanjian ini, jatuh talak kamu.Kamu di kira dayus Ilham"Ilham memandang wajah bapa mertuanya,betul dia akui kata-kata papanya."Ilham berpelajaran tinggi, Ilham patut boleh bezakan mana yang boleh di lakukan atau tidak.Papa tahu Ilham baru kehilangan insan yang Ilham cintai, tapi Ilham kena ingat, jodoh pertemuan ajal maut semua dekat tangan Dia.Jika nafkah zahir batin tidak di tunaikan, secara tak langsung boleh gugur talak dengan sendirinya.Kalau anak papa jumpa orang lain dia boleh kahwini, kenapa Ilham?Kamu tahu tak ini semua apa?"Ilham mengeluh.

"Ilham minta maaf papa, mungkin semua ini di lakukan atas sebab kami di kahwinkan kerana wasiat,kami tak bersedia, terlalu drastic semua ini""Papa tahu Ilham, itulah yang papa pernah tanyakan pada arwah ayah kamu,tapi satu sahaja jawapan yang di berikan oleh ayah kamu, ketika kamu berusia 30 tahun, kamu sudah boleh membimbing keluarga sendiri, kerana sikap dan perangai kamu sama seperti ayah kamu.Dia juga berkahwin di usia tersebut dengan ibu kamu, dia seorang ayah Ilham, dia boleh menilai perilaku anaknya"Ilham terdiam mendengar kata-kata papanya."Kamu buatlah solat,mohon petunjuk.Papa juga tahu sebelum kamu berkahwin kamu juga solat istiharah, mohon petunjuk jika betul anak papa jodoh kamu, kamu yang mohon PadaNya, kamu sudah dapat jawapannya.Cuma satu papa pesan, jika kamu tidak boleh meneruskan perkahwinan ini, papa tak marah jika kamu ingin akhirinya, tapi biarlah mengikut cara yang betul""Papa, Ilham minta maaf,Ilham tahu Ilham salah".Tan Sri Hakimi hanya menganggukan sahaja kepalanya, kerna dia tahu Ilham adalah yang tercipta untuk anaknya.

"Za, mari sini duduk sini, jangan marah-marah.Kita berbincang"Ilham memanggil isterinya yang jalan mundar mandir di hadapannya."Awak jangan nak main-main Ilham""Za...mari sini, kita bincang baik-baik.Saya penat dengan semua ini, please.."Akhirnya Suhaida duduk kembali di sebelah suaminya.Diceritakan semuanya kepada isterinya apa yang di bincangkan olehnya dengan bapa mertuanya.Terkejut Suhaida mendengarnya, padanlah di cari perjanjian tersebut tidak di jumpai, rupanya sudah ada di tangan papanya.

"Macam ni lah Za, hal berpindah memang saya akan tunaikan.Saya sudah berbincang dengan papa, papa restui.Saya sudah siapkan rumah tersebut, tinggal menunggu awak sahaja masuk ke rumah.Mungkin papa sudah sediakan rumah untuk kita, tapi saya pinta biarlah rumah itu dahulu, saya rasa besar sangat rumah tu untuk kita, saya sudah belikan apartment dekat dengan tempat kerja awak, tak perlu risau, ia kecil sahaja tapi ia selesa untuk kita berdua"Ilham memandang isterinya, "Kenapa? sejuk ker?"Suhaida mengangguk kepalanya, memang dari mula-mula tadi dia sudah terasa sejuk, tapi kerana terkejut dengan kata-kata Ilham, dilupakan saja kesejukan yang di rasainya."Mari sini" Suhaida kebingungan.Di peluk isterinya, memberi haba untuk hilangkan kesejukan,terasa kekok Suhaida di peluk pertama kali oleh Ilham.Mungkin dia bebas orangnya dahulu, tapi untuk di peluk oleh lelaki memang tidak sama sekali,itu amat di jaganya.

"Saya harap awak tak marah"Ilham memandnag isterinya,tiada anggukan atau gelengan dari Suhaida, Ilham tersenyum."Za, saya tahu kita berkahwin atas nama wasiat, tapi saya harap kita sama-sama cuba bagi masa untuk  hubungan ini.Perkahwinan selama 4 hari ni masih awal untuk kita akhiri Za jika kita tak mencuba untuk menerimanya.Saya juga rasa kehilangan, tetapi saya ingat pesan Natasya, pesan papa, kita kena cuba dan terus mencuba untuk perkahwinan yang suci ni"Ilham memandang langit kehitaman di hadapannya, damai sahaja rasanya."Saya tak akan memaksa awak menerima saya, cuma saya nak kita sama-sama usaha untuk belajar menerima semua ini, kita cuba, jika kita tidak berjaya, mungkin cara terakhir tersebut terpaksa kita buat""Baiklah, saya cuba, tapi awak jangan paksa saya untuk semuanya"Ilham tersenyum mendengar kata-kata persetujuan isterinya.

Sayup kedengaran azan subuh dari masjid berdekatan rumah bapa mertuanya."Da subuh, jom masuk, solat.Sejuk""Baiklah..nanti kita sambung berbincang"Suhaida bangun mendahului Ilham dan memasuki ke dalam bilik."Za..."Suhaida memandang suaminya."Yea"Ilham menghampirinya,"Saya rasa tidak perlulah awak memakai tudung di depan saya, kerana kita suami isteri yang sah,izinkan saya membukanya"Suhaida tergamam.Dari awal lagi Ilham perasan isterinya langsung tidak membuka tudung, mungkin sebab perjanjian tersebut membuatkan isterinya bertindak sedemikian. "A..a..awak...""Tiada batas aurat awak untuk saya, jangan tutupinya kerana ia tidak berdosa pada pandangan saya, saya hargainya"Terasa kelembutan rambut isterinya apabila di pegang olehnya.Panjang, hampir ke pinggang, lebih manis isterinya tanpa tudung, berbeza Suhaida Zaharah yang dulu dengan  yang sekarang,rambut yang hitam berkilat membuatkan Ilham terasa sesak nafas. Suhaida perasan bila Ilham mengambil dan mencium rambutnya,"Awak..saya ambil air sembahyang dahulu"Ilham melepaskan isterinya dalam keterpaksaan.'Betul kata papa, kata Natasya, jika aku buta untuk menerimanya, aku memang bukan lelaki sebenar'Gumam Ilham sambil memandang isterinya hilang di dalam bilik air.

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 16

"Sya, maafkan Il sebab minta perpisahan ini Sya""Il, jangan begini...Il tak salah pun.Memang pada mulanya Sya yang sebenarnya nak minta perpisahan ini, tetapi Il terlebih dahulu yang bersuara.Cuma Sya pelik kenapa insan yang Sya sayang tak tolak perkahwinan ini, sekarang baru Sya tahu kenapa""Apa yang Sya tahu?"Natasya tersenyum di dalam kepayahan.Insan yang dia sayangi akhirnya berjumpa dengan insan yang boleh menjaganya selama-lamanya, yang sudi menggalas tugas dia menjaga Ilham Shafiq seorang lelaki yang teramat mulia di pandangan Natasya.

"Il, kahwini dia bukan setakat syarat islam dan wasiat saja, tapi kahwinilah dia kerana diri Il sendiri""Maksud Sya?"Il bingung dengan kata-kata Natasya yang banyak bermadah dan memberi tanda tanya.Senyuman Natasya pada malam itu,malam terakhir bersama akan di ingati oleh Ilham selama-lamanya.Terlalu bercahaya."Kita di jadikan OlehNya untuk sementara, tetapi dalam tempoh itu kita berusaha menggembirakan mereka di sekeliling kita, kita jangan lupa PadaNya,Insya Allah kebahagiaan itu akan menjadi milik kita"Itulah kata-kata terakhir Natasya sebelum kembali ke rahmatullah.

Ilham tersedar dari tidur,tebayang di depan matanya Natasya yang sedang menghadapi saat terakhir nyawanya di ambil, terlalu senang dia pergi mengadap penciptanya.'Astagfirullah..'Ilham memandang di sebelahnya, kosong.'Mana dia?'Pandangan mata terarah di sofa bilik tidur,'La..dia tidur sini rupanya..nampaknya dia kotakan janjinya'.Ilham memandang isteri yang baru beberapa hari di kahwininya,'Maafkan aku, aku tak boleh berikan hati ini kepada kau,hati ini untuk dia seorang sahaja, tetapi aku akan cuba untuk terima kau menjadi isteriku, mungkin masa akan menentukannya.Aku rasa, sampai masa kita kena keluar dari rumah untuk bina kehidupan kita'.

"Edy,edy..."Ilham memandang wajah isterinya yang sedang memanggil seseorang yang tidak di kenalinya."Siapa Edy?"Makin lama makin kuat mimpi si isteri dan menyebut nama lelaki yang tidak dia kenali."Za...Za...bangun, awak mimpi...""Tidakkkkkk!!!""Za, kenapa ni,bangun"Kejutan Ilham membuatkan Suhaida tersedar, terus di peluknya Ilham."Awak, jangan tinggalkan saya,jangan tinggalkan saya"Terasa basah baju t-shirt yang di pakai oleh Ilham,Suhaida menangis,tapi kenapa? "Awak, kenapa ni?siapa nak tinggal siapa ni?"Suhaida bagaikan tersedar,terus pelukan di lepaskan, malu dengan tingkahlakunya sebentar tadi.

"Maaf, saya tak sengaja"Ilham memandang isterinya, "Pergi cuci muka, kita perlu berbincang""Ha... sekarang?""Yea"Suhaida memandang jam di dinding biliknya, pukul 4 pagi,gila apa lakinya ni suruh cuci muka,nak bincang apa pagi-pagi buta ni."Cepat, saya tunggu di balkoni"Ilham bangun terus bergerak ke arah balkoni bilik.Dalam keterpaksaan, Suhaida ke bilik air untuk mencuci muka.Bintang di langit tak kelihatan, cuaca sejuk terasa, macam nak hujan sejuknya.

"Siapa Edy?""Ha...Edy?"Ilham menganggukkan kepalanya."Tadi awak mimpi, saya dengar awak sebut nama Edy,siapa dia?kekasih awak ker?"Suhaida terus teringat panggilan yang di terima tadi sebelum dia tidur,nasib suaminya sudah tidur."Siapa Za?""Dia bekas kekasih saya"Ilham memandang Suhaida, kalau bekas kekasih kenapa sampai termimpi-mimpi, dia ingatkan lelaki itu lagi ker."Maafkan saya, mungkin kita bukan berkahwin atas dasar suka sama suka, tetapi saya hanya ingin tahu kenapa sampai termimpi-mimpikan dia?"Suhaida mengeluh, perbualan hampir setengah jam kembali di ingati olehnya.Terlalu sukar di gambarkan betapa terkejutnya dia menerima panggilan dari insan yang dulu dia cintai, tetapi melukai hatinya hanya kerna terpaksa berkahwin dengan keturunan Syed Syarifah.

"Maafkan saya kalau saya mimpi tadi buat awak terjaga""Saya sudah terjaga sebelum awak menjerit memanggil nama lelaki lain"Sinis kata-kata Ilham di pendengaran Suhaida."Awak ingatkan Natasya ker?""Sekarang kita berbincang berkenaan lelaki yang awak sebutkan tadi dalam mimpi, bukan berbincang pasal dia yang telah pergi tinggalkan saya""Awak cemburu ker?""Tiada istilah cemburu, cuma saya sebagai seorang suami perlu tahu kedudukan perkara sebenar agar tidak wujud perasaan buruk sangka saya terhadap awak.Walaupun kita di kahwinkan melalui wasiat, tetapi saya tetap suami awak"Suhaida mengeluh, sarat kepalanya dengan pelbagai masalah yang baru timbul.

Salam Pagi Isnin

Assalamualaikum wbt...
 
 
Hampir beberapa minggu saya kesibukan menguruskan segalanya berkaitan kerja,kuliah,bercuti dan sebagainya.Penat memang tak boleh di ungkap dengan kata-kata tapi keseronokan di balas dengan semua kepenatan tersebut.Alhamdulillah saya dapat laksanakan semuanya dan ada antaranya saya dup dap dup dap menunggu keputusan.
 
Selain sibuk dengan kuliah, tugasan yang sentiasa ada,saya sibuk dengan preparation untuk temuduga kenaikan pangkat dan sesi rayuan prestasi.Saya nak cerita serba sedikit semasa temuduga di laksanakan.Selepas sesi pendaftaran, saya di tempatkan ikut turutan.Saya dapat di bilik 2, bahagian D,D3.Maknanya saya orang ketiga akan di temuduga.Sebelum saya, ada kawan office lama di Bangi, seorang staff di TNB Kulai dan saya yang terakhir.
 
 
Firstly saya kena buat writing, secondly presentation apa yang kita tulis semasa writing, next step saya ada group discussion and presentation.Part terakhir saya di temuduga.Bukan senang untuk temuduga Eksekutif TNB yea,tapi Alhamdulillah saya dapat lalui walaupun rasa takut,gemuruh menyelubungi diri.
 
 
Semasa temuduga satu perkara yang saya kena ada iaitu Keyakinan, dan saya ada keyakinan tersebut.Sekarang, bergantung dengan panel penemuduga sahaja untuk menilai saya semasa sesi temuduga tersebut.Writting in English mengajar saya untuk lebih improvekan lagi penguasaan bahasa inggeris saya,Insya Allah.
 
 
Yang saya tidak dapat lupakan, saya langsung tidak di tanya berkenaan TNB,tetapi panel lebih berminat dengan kisah saya future study.Segala pengalaman saya ceritakan semasa saya belajar.Yealah, macam blog saya juga, saya adalah seorang yang bekerjaya, bagaimana saya manage masa untuk semua ini.Jawapan saya satu sahaja, "bila saya ada di rumah, saya akan bahagikan masa antara anak-anak dan belajar, bila saya di pejabat saya akan tumpu pada kerja,begitu juga saya di kuliah, saya tumpu pada apa yang di ajar oleh pensyarah saya"Saya bernasib baik kerana My Lovely Hubby, En Somi banyak memberi morale support,Alhamdulillah, Syukur AtasNya.


Oklah kawan-kawan, nanti saya memcoret lagi dan menyambung nukilan KAU YANG TERAKHIR.Moga hari ini lebih baik dari semalam dan hari-hari sebelumnya,InsyaAllah.


Wassalam.

Ahad, 15 Disember 2013

SELAMAT HARI LAHIR SAYANGKU :-)

HAPPY BIRTHDAY ABANGLONG!!!
 
 






 
 
Jika dulu time-time macam ni ibu baru saja warded dekat KPJ Abdul Samad, Johor Bahru sebab air ketumban pecah.Tetapi kesakitan langsung tiada terasa,sehingga MIL dating waktu tu di hospital siap bertanya,"Kamu tak sakit ker?gelak je"Itulah nikmat yang ibu rasai selepas 9 bulan ke hulu ke hilir membawa permata yang bakal menyinari hati ibu ayah.Walaupun alahan yang ibu terima teramat "teruk" semasa mengandungkan kamu, tetapi Dia anugerahkan kepada ibu kesenangan melahirkan permata hati ibu ini.Kesakitan di rasai selepas azan subuh berkumandang,tetapi kesakitan tidak seteruk yang ibu dengar,hanya sakit biasa.Berkat ayat suci Al-Quran yang di baca,Alhamdulillah tepat pukul 9:45 am lahirlah abanglong ke dunia, memeriahkan kehidupan ibu ayah dan semua orang.
 
Doa ibu ayah semoga abanglong menjadi anak yang berguna pada bangsa dan Negara.Menjadi imam ibu ayah, menjadi anak soleh,menjadi abang terbaik bagi adik dan di murah rezeki,di panjangkan umur serta di berikan kesihatan yang baik sepanjang masa.Tiada apa yang boleh ibu ayah berikan selain kebahagiaan buat anak yang ibu ayah sayangi.
 
Amin. 


Rabu, 4 Disember 2013

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 15


"Za,semalam balik pukul berapa?mata sembap jer ni,kamu cukup tidur tak?Ilham mana?" "Mar,cuba tanya satu-satu,pening budak tue di  buatnya""Tak apa pa.Ilham dekat hospital, dia tak balik semalam.Za sampai pukul 3 pagi tadi ma""Ilham tak balik Za?""Yea ibu, dia jaga Natasya dekat hospital, Natasya nazak""Sakit apa Za?""Ilham tak pernah cerita pada ibu ker?"Suhaida bertanya kembali pada ibu mertuanya."Ilham ada cerita pada ibu dia ada kawan perempuan,sebelum bersetuju untuk berkahwin dengan kamu.Dia tak pernah kenalkan dengan ibu, dan tak pernah beritahu yang kawannya itu sakit""Ohhh...dia menghidap kanser otak bu, dah stage 4""Ya Allah, kesiannya..""Nasib dia ma, tak apalah Za nak ke hospital,nak hantarkan baju dekat Ilham""Ibu ikut boleh yea"""Mama juga Za" "Baiklah..kami pergi dulu papa""Hati-hati bawa kereta  Za,suruh Ilham bersabar.Kamu juga kena kuat""Tak apa pa,ini dugaan buat Za"Telefon Suhaida berbunyi."Suhaida, ini Mala kawan Natasya""Yea saya, ada apa-apa berita ker Mala?""Awak,Natasya dah meninggal subuh tadi""Ya Allah,innalillahwainalillahhirojiun""Awak datang sini ye,pujuk Ilham,saya tengok dia dah macam orang tak betul""Baiklah saya ke sana sekarang".Suhaida memandang ibubapanya dan ibu mertuanya"Natasya dah meninggal subuh tadi,Za nak ke sana""Mar,Ros kita bersiap,kita ke hospital sekali.Bagi penghormatan pada arwah""Za pergi dulu,nanti mama dengan ibu ikut ayah ye,Za nak tengok Ilham sekali""Baiklah Za, hati-hati bawa kereta".

Sampai sahaja di hospital, Suhaida melihat Ilham tidak terurus.Kusut masai dengan mata bengkak,rambut kusut.Lin yang ternampak Suhaida segera melambai supaya Suhaida datang kepadanya."Maaf,Ilham tak terurus.Tadi dia baru lepas menangis lagi""Tak apa,biar dia lepaskan kesedihan dia""Pergilah kepadanya,pujuk dia"Suhaida menganggukkan kepalanya.Suhaida menghampiri Ilham yang duduk di satu sudut,termenung. "Awak..." Ilham memandang orang yang memanggilnya,serta merta isterinya di peluk.Tergamam Suhaida dengan reaksi tiba-tiba suaminya."Awak,sabar ye,Tuhan lebih sayangkannya,kita kena redho dengan pemergiannya.Jangan di tangisi arwah ""Saya tak mampu,saya silap kerana memutuskan perhubungan saya dengan dia.Dia dah tinggalkan saya""Awak,jika awak tak putuskan perhubungan ini pun,dia tetap akan meninggalkan awak sebab Tuhan lebih sayangkan dia dari awak,dia hanya di pinjamkan kepada awak untuk di bahagiakan sementara""Ilham...""Ibu...""Maafkan ibu sayang,ibu tak tahu semua ini.Jika ibu tahu ibu takkan pisahkan kamu""Betul Ilham,mama minta maaf juga""Ilham pun baru tahu Natasya sakit bu,ma..tak mengapalah"Bahu Ilham di peluk oleh bapa mertuanya,"Sabar,ini ujian untuk kamu.Dia sudah bahagia kerana menemui penciptanya,kita kena teruskan hidup yang masih ada ni"Ilham menganggukkan kepalanya.


Jenazah Natasya selamat di kebumikan di tanah perkuburan berdekatan dengan hospital,oleh kerana Natasya tiada sanak saudara,segalanya di uruskan oleh pihak hospital dari mandi,sembahyang dan kebumikan.Ilham tidak kuat untuk menghadapi semua ini,beberapa kali dirinya hampir tumbang apabila kesedihan menyelubungi diri.Selesai semua urusan, Suhaida membawa Ilham pulang,majlis tahlil telah Ilham serahkan pada pihak masjid untuk di uruskan.


Selesai mandi dan solat,Ilham lebih banyak berdiam diri."Awak, kita bacakan Yassin untuk arwah,mari"Ilham memandang isterinya,anggukan di berikan.Kedengaran bacaan Yassin di alunkan,sebak dada Ilham mengingati saat-saat terakhir bersama Natasya."Awak,saya minta maaf jika kata-kata saya melukakan hati awak,tapi saya nak awak kuat,kalau awak menangis meratapi pemergian arwah tiada gunanya,kita doakan dia bahagia berjumpa pencipta.InsyaAllah satu hari nanti kita juga akan alami benda yang sama,cuma amal ibadat sahaja yang membezakannya""Saya faham,saya nak tidur dulu,saya penat. Maaf" Suhaida hanya memandang sepi suaminya.Mungkin perasaan cinta masih belum ada kerana perasaan benci masih menebal,tetapi Suhaida kesian melihat suaminya bersedih.Mungkin kali ini dia perlu memainkan peranan untuk mengembalikan Ilham yang lama.


Suhaida mencapai Al-Quran,niat hati ingin sedekahkan ayat-ayat suci kepada arwah, mungkin dia baru sahaja mengenali arwah,tetapi sesama manusia tidak salah jika kita hadiahkan sesuatu yang berharga.Alunan ayat suci kedengaran,Ilham yang masih belum tidur mendengar bacaan isterinya.Airmata mengalir deras kerana kesedihan di tinggalkan oleh orang yang di sayangi.Kata-kata Natasya sebelum meninggal Ilham akan ingat sentiasa.Perbualan singkat amat di hargai kerana Natasya beria-ia menceriakan hati Ilham walaupun dia tidak sihat.Mungkin dia sudah tahu ajalnya akan tiba tidak lama lagi.

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 14


"Sya, ni wife Il,kenalkan Suhaida Zaharah"Tangan Natasya di sambut oleh Suhaida,terasa kesejukan di tangan gadis yang terbaring lemah ini."Cantik, sesuai dengan Il"Natasya memandang wanita yang telah menjadi isteri Ilham, insan kesayangannya."Jagakan Ilham untuk saya, dia baik, saya tahu awak boleh jadi isteri yang dia mahukan, isteri yang sempurna di mata dia"Ada air mata mengalir di saat Natasya berkata-kata.Walaupun tutur katanya tersekat-sekat di fahami oleh Suhaida."Jangan cakap begitu.Awak berehat yea, nanti bila sudah baik kita boleh berbincang""Saya di stage 4 kanser otak, saya tak boleh hidup lama.Tuhan makbulkan saya untuk berjumpa dengan insan yang sudi menjaga Ilham"Natasya batuk, darah keluar dari mulutnya."Sya, jangan banyak cakap sayang, kuat semangat. Il ada bersama Sya, jangan tinggalkan Il sayang, Il perlukan Sya"Suhaida memerhati sahaja suaminya, memang nampak sinar kerisauan di wajah suaminya saat melihat buah hati terlantar sakit.Serta merta air mata mengalir, 'aku adalah insan yang kedua di sisinya, bukan pertama'.

Sya, sabar sayang,bertahan sayang..jangan tinggalkan Il"Ilham tidak peduli siapa pun di sisinya, hanya Natasya sahaja yang bermain di matanya sekarang.Nafas Natasya makin lemah "Ilham, kita pakaikan Natasya dengan oksigen ni,jangan ajak dia berbual.Biar dia berehat"Ilham patuh arahan Doktor Zawawi.Tangan Natasya di pegang, sejuk sahaja."Ilham, kamu baliklah dulu, biar kami yang jaga Natasya,apa-apa kami bagitahu kamu""Tidak doktor, saya nak berada di samping insan saya sayang sehingga nafas terakhir""Tapi, kamu baru berkahwin, isteri kamu.."Doktor Zawawi memandang Suhaida."Awak balik dulu, saya tinggal sini.Nanti bagitahu ibu saya tak balik malam ni" Suhaida tergamam, "Ilham..""Please doktor, tolong bagi saya bersama Natasya..""Tak apalah doktor, saya balik dulu, esok saya datang lagi bawa baju awak.Apa-apa bagitahu saya yea"Tangan Ilham di ambil untuk di salam.Mala dan Lin mengiringi Suhaida keluar.

"Maafkan kami kerana menggangu hari bahagia awak""Tak mengapa, saya faham.Apa-apa bagitahu saya yea, ni no telefon saya"Suhaida menyerahkan kad kepada Mala.Perjalanan balik bermacam-macam bermain di fikiran Suhaida.Ya, memang dia tidak setuju perkahwinan ini, tetapi apabila melihat situasi tadi dia merasa seolah-olah berada di dunia lain, suaminya langsung tidak endahkannya.Pada masa sama suaminya anggap dia orang luar.Mungkin penderitaan Ilham lebih teruk dari penderitaan dia semasa di tinggalkan oleh kekasih hati,Syed Shamsul Affedy dahulu semasa belajar di luar negara.

Kenangan lama tersingkap.Syed Shamsul Affendy meninggalkannya kerana perlu berkahwin dengan orang lain yang berketurunan Syed dan Syarifah juga.Hancur hatinya ketika itu, tapi dia tabah kerana dia tahu ini semua dugaan untuknya.Percintaan selama 3 tahun putus begitu sahaja.Syed Shamsul Affendy pulang ke tanah air selepas tamat belajar, dia menghabiskan masa di sana untuk mengubat hati.Hampir 2 tahun berkelana di negara orang, baru hati ingin pulang, itu pun selepas papa kerap tidak sihat.

Hampir pukul 3 pagi, Suhaida sampai ke rumah.Terasa sunyi rumah apabila semua sudah masuk tidur.Selepas membasuh kaki dan mencuci muka, dia berbaring di atas katil.Suhaida teringat perjanjian yang di tandatangani malam tadi,segera dia ke laci tempat Ilham simpan perjanjian tersebut.'Eh mana pula perjanjian tu, rasa tadi aku nampak Ilham letak dekat laci ni,aduhai'Gumam Suhaida.Puas di selongkar semua laci, perjanjian tersebut tetap tiada.'Esok kena bertanya dengan Ilham ni'

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 13


 "Kejap lagi Ilham akan nikah,kau tak nak pergi ke Sya?""Kau gila Mala, tak kan Sya nak pergi dengan keadaan dia macam nie""Sorry Sya""Tak apa Mala,Lin.Aku memang tak pergi.Tapi korang pergilah wakilkan aku""Aku nak jaga kau Sya, kau makin teruk aku tengok"Natasya tersenyum. Selepas perpisahannya dengan Ilham, sengaja Natasya memberitahu bahawa sudah mendapat kerja lain dan tidak tinggal dengan rakan serumahnya.Natasya tak nak Ilham tengok keadaan dia yang makin tidak sihat.Kanser otak yang di alaminya makin teruk,nasib Natasya suka menyimpan duit gaji yang dapat tiap-tiap bulan, simpanan itulah di gunakan untuk teruskan hidup selepas berhenti kerja.Nasib rakan serumahnya, Lin dan Mala banyak membantu.Natasya tahu dia tidak akan lama hidup di dunia ini, mungkin esok atau lusa nyawanya di ambil olen Pencipta, dia redho.

"Kau ni makin teruk Sya, aku ajak pergi hospital kau tak nak""Tak apalah Lin, aku dah boleh terima semua ni.Maaf aku susahkan korang,aku tak bagitahu korang sakit aku dah makin teruk""Tak apalah Sya,mungkin ini ujian buat kau,kami akan jaga kau walau macam mana sekali pun""Terima kasih korang, korang kawan aku hidup mati"Lin dan Mala berpelukan dengan Natasya.Segala kesengsaraan Natasya mereka yang tahu.Memang Natasya redho perpisahan dengan Ilham, doa di hulurkan untuk kebahagian insan yang pernah bertahta di hatinya.

"Lin,kepala Sya sakit.Boleh ambilkan ubat,lepas makan ubat Sya nak tidur.Sya letih""Kejap yea Sya".Ketika Lin mengambil ubat Sya di dalam biliknya,tiba-tiba dia terdengar jeritan Mala. "Kenapa?""Sya jatuh bila dia bangun tadi, tak sedarkan diri""Kau call ambulances Mala, aku angkat dia kejap"Tergesa-gesa Mala mendail.Selang 20 minit Sya di masukkan ke hospital di mana dia pernah bekerja dahulu."Mala,Azlin saya dapat tahu Natasya pengsan,kenapa?"Terkejut Mala dan Lin dengan pertanyaan tersebut,rupanya Doktor Zawawi yang bertanya.Akhirnya Lin menceritakan semuanya dengan doktor Zawawi."Kenapa kamu tak bagitahu saya?Kenapa senyapkan?Doktor Ilham tahu ker tak?"Mereka mengelengkan kepala."Ya Allah kenapa Natasya buat macam ni""Kami juga baru tahu dia sakit dah sampai stage 4 minggu lepas doktor, sebab dia makin teruk kami tengok""Dah hubungi Doktor Ilham?""Hari ni Doktor Ilham kan akad nikah doktor, rasanya baru selesai majlisnya. Tak perlulah ganggu doktor, kami ada untuk menjaga Sya""Lupa saya..baiklah,saya masuk dulu,nanti saya bagitahu perkembangan Natasya".

Natasya di tempatkan di wad khas untuk pesakit kanser dan masih belum sedarkan diri sejak semalam, sejak di masukkan ke hospital."Azlin, saya rasa kita patut beritahu Doktor Ilham mengenai Natasya sebab dia makin nazak"Lin memandang Mala dan memandang Natasya yang berselirat dengan wayar di tubuhnya."Baiklah doktor".Doktor Zawawi mendail nombor handphone Ilham.Dia tahu majis persandingan Ilham sudah selesai siang tadi, harap Ilham masih belum tidur kerana jam sudah pukul 9 malam."Ilham, saya minta maaf tidak dapat ke majlis awak, ada sesuatu yang perlu saya buat di hospital""Tak mengapa doktor, saya faham""Saya hubungi kamu sebab mahu kamu datang ke hospital sekarang""Datang ke hospital?Kenapa yea doktor?" Suhaida dan ahli keluarga yang lain ada di ruang tamu memandang Ilham.Baru sahaja dia dan Ilham menandatangani perjanjian yang di beritahu oleh Ilham sebelum turun ke bawah bersama-sama keluarga yang lain.Doktor Zawawi bercerita serba ringkas berkenaan Natasya."Ya Allah, kenapa dia tak bagitahu saya doktor?" "Kamu datanglah sini, sebab dia makin nazak sejak di masukkan ke hospital semalam""Baiklah, saya ke sana sekarang"Talian di matikan."Pa,ma,ibu Il nak ke hospital sekejap, ada kecemasan""Kenapa Il?"Ilham memandang ibunya di ikuti isteri yang baru di kahwininya."Natasya bu..""Siapa Natasya Il?""Kawan yang Il bagitahu ibu, dia sedang nazak, Il minta diri dulu""Saya ikut awak"Ilham memandang isterinya,"Please...saya ikut""bawalah Za sekali Il, bahaya kalau bawak kereta dengan perasaan bercelaru""Baiklah pa""Za ambil tudung jap, tunggu yea"Berlari Suhaida ke bilik mengambil tudung dan handbag.

Di dalam kereta Suhaida dapat lihat kerisauan di wajah suaminya.Mungkin wanita itu adalah insan yang di cintainya.Ingin sekali dia melihat wajah wanita yang berjaya mencuri hati suaminya.Bergegas Ilham ke wad yang menempatkan Natasya.Di luar bilik, dapat di lihat Lin,Mala, Doktor Zawawi dan beberapa orang jururawat hospital."Ilham""Doktor, bagaimana  keadaan Natasya?""Kamu lihatlah sendiri, pergilah masuk tengok dia.Dia baru sedar,Cuma badan dia teramat lemah"Ilham memandang isterinya, Suhaida seolah-olah mengerti, dia menganggukkan kepalanya tanda mengizinkan suaminya berjumpa Natasya.

Di luar bilik, dapat di lihat Ilham menangis."Sya, Il datang sayang,buka mata sayang"Mata Natasya bergerak perlahan-lahan dan terbuka.Pandangan sayu di lemparkan ke arah Ilham, satu-satunya insan yang berjaya mencuri hatinya."Il..Il datang yea""Kenapa Sya tak cakap dengan Il Sya sakit?Kenapa buat Il macam ni?Il sayang Sya"Natasya tersenyum."Wife Il ada?Sya nak jumpa"Ilham mengangguk, dia berpaling.Dapat di lihat di cermin bilik, Suhaida memandang ke arahnya dan Natasya.Lambaian di berikan oleh Ilham kepada isterinya."Puan, pergilah.Suami puan panggil"kata Doktor Zawawi.Lin dan Mala juga menganggukkan kepalanya.Tombol pintu di buka, serba salah Suhaida berada dalam situasi sekarang.Jelas di matanya ada air mata di pipi suaminya.Terlalu bermakna wanita ini bagi dirinya.

KAU YANG TERAKHIR


Credit For Me : Bab 12


"Kamu ke mana Za?Kamu lupa esok kamu nak nikah?Tak abis-abis merayap jer,mama cakap kamu langsung tak nak dengar!""Mama, Za tak nak nikah dengan orang macam Ilman tue, please ma, tolonglah""Za, jangan buat perangai.Esok majlis pernikahan kamu tahu tak.Semua dah sedia" Suhaida berperang dengan masalah, macam-macam jalan di buat untuk dia batalkan perkahwinan ini, tetapi tetap tidak berjaya.Ilham juga senyap, sudah dekat seminggu mereka tidak berjumpa.Cuma yang di dengar olehnya, Ilham menghantar surat perletakan jawatan kerana selepas berkahwin Ilham akan terus menguruskan kliniknya."Za, jangan main-main sayang.Majlis esok majlis besar, kalau Za buat perangai memang mama dan papa akan malu""Tapi Za tak suka Ilham ma,Za nak batalkan majlis ini""Apa Za!!!!"Jeritan papanya di ikuti dengan tubuh papanya jatuh tiba-tiba.
"Papa,papa..kenapa ni papa?Bangun papa""Abang bangun bang, jangan macam ni""Fiqri,Fiqri.. tolong  mama nak, papa pengsan"Jerit Puan Sri Marsila pada anak bongsunya.Nasiblah rumah tiada ramai orang,hanya mereka sahaja.Ini kerana majlis akad nikah akan di buat di hotel dan seterusnya majlis keesokan harinya juga di sana."Za, call Doktor Zubir cepat"Suhaida mendail nombor Doktor Zubir"Ma, tak dapat""Bukan Doktor Zubir tak ada ke ma, dia ke Indonesia, esok pagi baru balik""Aduhai..bagaimana ni?""Kaklong, call abang Ilham, dia mesti boleh tolong.Dia doktor""Betul kata Fiqri tu Za, Ilham ada dekat hotel"Teragak-agak Suhaida mendail nombor Ilham.Pertama kali berbicara melalui telefon dengan Ilham."Assalamualaikum, siapa tu?""Ilham, datang sini.Papa pengsan""Apa???"Terus talian di putuskan.Nasib Ilham baru sahaja keluar dari hotel untuk pulang ke rumah.Perjalanan yang sepatutnya menjadi setengah jam dari hotel ke rumah Suhaida, menjadi 15 minit kerana kerisauan Ilham terhadap bakal mertuanya.

Bergegas Ilham naik ke bilik yang menempatkan bakal mertuanya seperti yang di tunjukkan oleh Mak Jah.Kedengaran tangisan Suhaida dan Puan Sri di sebelah Tan Sri yang terbaring tidak sedarkan diri."Abang, tolong tengokkan papa.Papa tiba-tiba pengsan, tak sedar diri""InsyaAllah Fiq"Mungkin sebab Ilham seorang doktor, segala ketenangan dia dapat atasi.Selang setengah jam, Tan Sri membuka mata,cuma keadaannya masih lemah."Papa ada sakit jantung ker?"Tanya Ilham selepas Tan Sri terjaga,hanya anggukan di berikan untuk menjawab pertanyaan bakal menantunya."Papa kamu Il, macam-macam skit.Jantung,kencing manis,darah tinggi semua ada""Tak apalah pa,ma..sekarang papa berehat.Jangan fikir bukan-bukan.Il dah berikan suntikan,nanti lepas papa bangun tidur papa akan segar.Jangan banyak bergerak yea""Terima kasih Il""Jangan ucap terima kasih pa, memang tanggungjawab Il"Tan Sri tersenyum lemah."Papa, Za minta maaf.Semua salah Za""Dahlah sayang, papa ok"Ilham pelik kenapa bakal isterinya beria-ia menangis,mesti ada sesuatu.

"Papa, mama, Il minta diri dulu.Dah lewat ni.Risau pula ibu nanti""Baiklah Il, Za hantarkan Ilham" Za menganggukkan kepalanya."Awak terima kasih kerana selamatkan papa.."Terus di peluk Ilham selepas berkata sedemikian, Ilham terperanjat."Awak, kenapa ni..""Kak, sabar esok jer lagi.."Usik Fiqri.Serta merta Suhaida lepaskan pelukan tersebut."Maaf, saya tak sengaja""Za,Za..terkejut Ilham.Tue lah jual mahal lagi""Papa, sakit-sakit pun usik Za yea"merah padam muka Suhaida kerana ketelanjurannya tadi.Puan Sri hanya tersenyum melihat kerenah anaknya.Selepas berslaman sempat Tan Sri mengusik esok jangan lupa datang,nanti ada yang tak tidur malam dibuatnya, Ilham hanya tersenyum sahaja.

"Saya minta maaf tadi,tak sengaja""Tak apa, nanti tubuh inilah awak akan peluk setiap malam""Eh sorry yea, saya teremo saja,tak sengaja,takut sesuatu terjadi dekat papa"Ilham tersenyum."Oklah awak, saya penat.Nak balik dulu.Tak nak salam bakal suami ker?"Sambil tersengih-sengih Ilham mengusik."Nak kena tampar buatlah,kan bukan mahram""Abis tadi peluk saya tue?""Faham tak, saya tak sengaja.Jangan ingat saya dah maafkan awak""Oklah, saya gurau je..ok, sweet dream, esok dah tidur dengan saya""Arrrgggghhhh.."Ilham ketawa dan terus masuk ke dalam kereta.

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 11


Hari ini Ilham dan Suhaida akan mencuba baju pengantin. Ilham mengambil Suhaida di rumah seperti yang di janjikan. Mood Suhaida memang tiada kerana dia memang tak nak naik satu kereta dengan Ilham, tetapi papanya yang meminta dia pergi sekali dengan Ilham.Kesabaran Ilham teruji dengan  sikap Suhaida yang dingin.

Sampai di butik, mereka bertelagah mengenai warna yang hendak di pilih.Ilham suka warna biru, Suhaida suka warna pink.Pening kepala pelayan melayan kerenah mereka.Nasib sebelum ini Puan Sri sudah beritahu pekerja butik tersebut masalah mereka,jadi pelayan butik cuba mengatasi masalah tersebut."Sis,Bos..."Panggil sesorang kepada Ilham dan Suhaida,mereka berpaling."Awak siapa?" "Sorry Bos, i Michale, pemilik butik ni.Maaf sekali lagi kerana i ada urusan tadi.I akan handle mereka Susan, you boleh buat kerja lain"Arah Michale kepada pekerjanya."Okey, Michale..saya mahukan ini"Kata Suhaida dengan penuh angkuh sambil menunjukkan baju yang di minatinya."Eh kejap,saya kata biru ok, not pink..gelilah""What, geli?""Yes""Sabar Sis, Bos..i tahu you all punya citarasa berbeza.Its ok.Mari i tunjukkan design terbaru.Nanti kita gabungkan pink and blue colour untuk majlis you all,ok"Ilham menganggukkan kepalanya.

Akhirnya kata sepakat di beri dan ukuran di ambil.Ilham memerhatikan sahaja sikap Suhaida. Memang dia dah banyak berubah.Apabila Michale nak mengambil ukurannya, dia meminta Susan untuk mengukur, Michale hanya bagi arahan sahaja.Ketidakselesaan badan di pegang oleh lelaki dan Michale memahami.Berapa kali kata maaf di ucapkan oleh Suhaida supaya Michale tidak berkecil hati.Nasiblah Michale jenis open minded.

"Terima kasih sebab sudi terima design yang Michale tunjukkan tadi dan gabungan warna blue pink untuk majlis kita""Saya hanya nak terbaik untuk diri saya,itu saja.Perkahwinan adalah sekali bagi seumur hidup""Awak nak hidup selama-lamanya dengan saya ker?""Eh sorry ok, you not my test ok""Habis tadi kata perkahwinan sekali seumur hidup""Itu memang impian saya, tapi sekarang maybe ia akan jadi first marriage dan tak mustahil saya akan berkahwin dengan orang lain yang lebih menghargai saya,why not kan?" Ilham bengang mendengar kata-kata gadis di sebelahnya.Tekad Ilham untuk buat gadis ini tunduk dengan kata-katanya.

Suhaida tersenyum gembira kerana dapat menyakiti hati lelaki yang di bencinya.'Apa dia ingat cacian dia akan hilang ker selepas dia mengguris hati aku, sorry ok.Ini Suhaida, bukan perempuan lain yang kau boleh permainkan'

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 10


Ilham memandang Suhaidah Zaharah,terlalu sukar untuknya membuka mulut untuk berkata dan meminta maaf. Di pihak Suhaida, berasa tidak senang hati.Kekok berada dengan orang yang pernah mencacinya.Benci makin bertambah,'tak guna muka handsome jika mulut macam longkang'Gumam Suhaida.Hampir setengah jam mereka senyap tanpa bersuara,Ilham makin tidak senang duduk.

"Awak.."Suhaida memandang Ilham."Saya minta maaf""Maaf, senang yea.dah terlajak bolehlah kata macam tue"Ilham pandang gadis di depannya.Memang nampak jelas sekali riak tidak suka di matanya."Saya tahu awak marah saya, tapi saya minta maaf.Mungkin sebelum ini saya main cakap lepas tanpa fikir hati dan perasaan orang lain""Memang,awak tak pernah fikir hati saya, cacian awak bermain di fikiran saya.Saya macam orang bodoh di buatnya""Kan saya minta maaf, saya perlu buat apa lagi sampai awam maafkan saya?""Maaf macam orang tak ikhlas""Siapa awak untuk tentukan saya ikhlas atau tidak minta maaf dengan awak?Awak Tuhan ker?""Awakkkk..""Apa?Saya ingat bila awak dah berubah, perangai awak juga akan berubah,tapi sebaliknya""Maaflah,kata cacian awak dahulu dah sebati dalam dri saya,saya malu tahu tak"Ilham mengeluh."Saya nak awak batalkan perkahwinan ini, saya tak nak kahwin dengan awak"Ilham memandang Suhaida,"Kalau saya oleh, saya akan buat.Dari mula-mula ibu suarakan pun saya boleh buat.Tapi saya tak mampu, saya kena penuhi wasiat arwah ayah saya""Ohhhh awak nak kahwin lah yer?Ker dah tiada perempuan lain untuk awak?Dah tak laku ker?""Suhaida Zaharah, saya malas nak bergaduh dengan awak, saya penat.Macam-macam saya kena fikirkan.Benda yang saya tak fikir pun kena saya fikir juga.Kalau awak boleh batalkan ini semua, saya tak kisah.Saya ikut saja.Jika tidak saya akan teruskan juga wasiat ini""Apa!!""Yea, saya tahu benda ini amat mustahil untuk kita berdua laksanakan.Saya juga begitu.Ibu saya makin tua, bukan sihat sangat.Saya penuhi impian dia jika itu yang membuatkan dia bahagia""Habis saya bagaimana?""Kita berkahwin.Saya sudah fikirkan caranya"Memang ada satu cara yang Ilham fikirkan sebelum datang ke sini tadi.Perkahwinan di teruskan, tetapi ada perjanjian antara dia dan bakal isterinya.

Suhaida memandang pelik pada Ilham.'Cara apa,kalau memang kena kahwin juga.Lainlah kalau perkahwinan ini di batalkan'.Ilham tersenyum."Cara apa?""Saya akan bagitahu selepas kita berkahwin, awak jangan risau saya tak akan usik awak jika awak tidak usik saya, ok?"Suhaida geram, dia ingatkan Ilham nak cakap batalkan perkahwinan ini atau ada cara batalkan."Awak jangan risau, kita penuhi impian mereka dahulu.Yang wasiat lain kita bincangkan kemudian"Dalam keterpaksaan Suhaida menganggukkan kepalanya.

Perjanjian untuk suami isteri yang sah di wujudkn.Buat apa berkahwin jika masing-masing belum boleh terima satu sama lain.Hanya kerana memenuhi permintaan ibu bapa mereka sahaja.Perkahwinan ini mesti di teruskan.Bagi pihak Ilham, selepas perpisahan dengan Natasya dan di tinggalkan,dia redho andai gadis di depannya bakal menjadi isterinya.Perasaan cinta dan sayang akan dia cuba pupuk dari sehari ke sahari.Dia tak nak kecewakan seorang wanita yang melahirkannya, yang menjaganya dan yang memberikan segalanya apabila di perlukan.Ilham menganggap ia menghadiahkan ibunya dengan sesuatu yang berharga apabila perkahwinan ini di teruskan.Sebaliknya bagi Suhaida,dia masih belum dapat menerima semua ini.Dia memang tiada teman lelaki, tetapi itu tidak bermakna dia kena berkahwin dengan orang yang mencacinya dahulu.Dia sudah tanamkan dalam diri, dia amat bencikan Ilham Shafiq.Dia akan lakukan apa juga helah supaya perkahwinan ini gagal, iarlah Ilham dengan caranya.Bukan boleh percaya.

Dari jauh, mereka memerhati sahaja tingkahlaku Ilham dan Suhaida.Doa semua agar apa yang di hajati akan di tunaikan.Permudahkan segalanya kerana hampir selesai persiapan majlis mereka.

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 9


"Ma..kenapa awal sangat?""Za sayang, ini permintaan arwah datuk kamu supaya kamu di kahwinkan ketika ulangtahun kelahiran Ilham yang ke 30 tahun, kebetulan ulangtahun Ilham jatuh pada hari jumaat,memang sedang elok di lakukan akad nikah hari tu, esoknya majlis di rumah kita""Papa..." "Za, dengar kata papa dulu sayang""Uncle, maaf Il nak mencelah""Boleh, ada apa Ilham""Il rasa ini semua macam terlalu mendadak, kami tidak buat apa-apa persediaan uncle, jika nak kahwin masa ulangtahun Il tinggal sebulan sahaja dari sekarang.Ini bukan persediaan fizikal sahaja uncle, persediaan mental sekali kami kena sediakan.Lagipun Il baru jumpa dengan Za semula, banyak kami perlu bincangkan""Ilham, kamu mungkin tidak tahu apa-apa.Tetapi ibu dan adik dah buat segala persediaan bagi pihak kita nak.Pihak perempuan juga sudah di sediakan oleh uncle dan auntie.Itu yang di minta oleh arwah agar kami tidak membebankan kamu berdua, kerana kamu sibuk dengan kerja""Maksud auntie?""Maksud auntie Ros tue Za, kami dah sediakan segalanya.Tinggal nak suruh kamu berdua sahaja cuba baju,pilih warna tema dan goodies untuk tetamu kehormat.Yang lain sudah di sediakan, hadiah dari arwah datuk untuk kamu""Apa mama, semuanya?Please mama,papa.." "Bang, Mar rasa patut kita bagi wasiat tu pada mereka berdua untuk di baca""Baiklah, Mak Jah ambilkan sampul surat yang saya bagitahu tadi""Baiklah Tan Sri"

Hampir nak menangis Suhaida membaca wasiat arwah datuknya, terlalu sukar untuk dia laksanakan dan terlalu mustahil.Ilham mengambil kertas di tangan Suhaida.'Ya Allah berat sungguh dugaanMu pada insan yang kerdil ini'Ilham tersandar."Abang, Za, mungkin berat segala masalah ni.Tapi kita kena fikir positif dan berusaha merealisasikan apa yang di minta oleh arwah""Adik cakap senang, adik dah baca ker wasiat ni?adik tahu isi kandungannya?"Nadia anggukkan kepalanya."What, adik dah tahu tetapi kenapa tak bagitahu abang?""Ibu yang suruh jangan bagitahu.Masa sesuai adalah malam ini, malam ini semua akan terungkai""Ibu..."

'.......perlu berkahwin pada ulangtahun kelahiran Ilham yang ke 30 tahun.Suhaida akan di tugaskan menjaga perniagaan keluarga di bantu suaminya Ilham.Adik Suhaida akan membantu dari bawah, sampai satu tahap baru di serahkan kepada adiknya apabila sudah berkelayakan.

Ilham di bantu dari segi kewangan dan tenaga untuk pembukaan klinik beliau sendiri.Semua sudah di uruskan oleh pihak peguam.Tinggal Ilham sahaja untuk menguruskannya.

Duduk di rumah yang di hadiahkan oleh ayah Ilham.Segala kelengkapan sudah di sediakan.

Jika boleh, perolehi anak sebelum mama dan papa serta ibu Ilham ke mekah..'

Bagaimana arwah ayahnya tahu Ilham sedang usahakan untuk membuka kliniknya sendiri? Anak?Terlalu mustahil bagi Ilham untuk di berikan kerana ibunya akan ke tanah suci pada hujung tahun ini,memang mustahil."Ilham, Suhaida kami tinggalkan kamu berdua untuk berbincang bersama.Bincanglah segalanya, impian arwah datuk dan arwah ayah kamu adalah impian kami semua.Kita bukan Tuhan untuk menentukan semuanya, tetapi kita cuba untuk merealisasikannya" "Betul kata Tan Sri Il, ibu tahu memang sukar untuk memenuhi permintaan yang terakhir untuk memberikan kami cucu, tapi jika kamu saling menerima sudah cukup bagi ibu untuk bawa bekal ke Mekah nanti.Di sana ibu akan berdoa kamu peroleh zuriat secepat mungkin"Ilham mengelengkan kepalanya mendengar kata-kata ibunya.


KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 8


Persekitaran rumah ini tidak banyak bezanya dari 8 tahun lepas,masih sama.Cuma ada beberapa bahagian sahaja di ubah suai bagi menjadikan rekabentuknya moden.Ilham nekad, dia di sini kerana untuk membahagiakan ibunya dan menunaikan wasiat arwah ayahnya.Dia akan cuba untuk buat yang terbaik dan dia juga berharap wanita yang di takdirkan menjadi isterinya nanti melupakan semuanya.Jika kemaafan di perlukan, dia akan cuba untuk hulurkan kerana dia tahu dahulu dia berkata-kata kerana mengikut mulutnya sahaja, tidak berfikir panjang.

"Ilham, mari masuk nak, kenapa duduk dekat luar,tengok apa tue?""Maaf Tan Sri..""Eh Tan Sri apa nie?Dulu panggil uncle jer,kalau nak panggil papa pun boleh,tak lama lagi nak jadi sebahagian dari isi rumah ni"Malu Ilham di tegur oleh Tan Sri Hakimi.Tangan di hulur untuk bersalaman."Mari Ilham, jangan malu.Lain sangat kamu dengan dulu.Kalau dulu kamu  kurus sangat, sekarang..""Mana taknya Kimi, asyik ke gim saja,nie dah sibuk baru kurang sikit"Ilham tersenyum mendengar kata ibunya."Apa khabar auntie, sihat?""Sihat Ilham, lama auntie tak jumpa kamu,banyak sungguh kamu berubah"Kata Puan Sri Marsila sambil tersenyum.Ilham hanya tersenyum malu sahaja.

"Mar, panggilkan Za.Ni Ilham dengan Rosmah,Nadia dah sampai.Dari tadi tak keluar,lama pula solatnya""Baik bang"Puan Sri Marsila meminta diri untuk memanggil anak sulungnya."Za, buka pintu sayang.Mari turun, mereka sudah sampai"Pintu di buka,"Ma...""La.kenapa tak siap lagi?""Maaf ma,Za tertidur  tadi, ni baru lepas solat.Za letih sangat tadi""Anak mama ni, tidur maghrib-maghrib.Dah cepat siap,nanti turun""Ok ma, sorry"Puan Sri turun selepas berpesan pada anaknya.Kadangkala kealpaan anaknya menjadi-jadi, mesti kena ada seseorang untuk menegur sikapnya.

"Mana Za Mar?Tak siap lagi ker?Boleh kita makan ni""Belum lagi bang, dia tertidur tadi,baru lepas solat.Maaflah Ros, tadi Za pergi Melaka,urusan cawangan bakery dia yang baru buka, tu yang penat sangat drive ke sana sini""Oh yea ker, tak apa Mar,Bagus dia pandai berdikari""Berdikari,berdikari juga Ros, wasiat arwah lagi satu kena gak tunaikan"Ilham memandang Tan Sri Hakimi selepas mendengar kata-katanya.'Wasiat satu lagi?ada berapa ni wasiat?Aduh haiii'Ibu Ilham tersenyum sambil anggukan kepala mengiakan apa yang di perkatakan oleh sahabat baik arwah suaminya.

"Assalamualaikum..""Waalaikummussalam..ha Za, lambat kamu turun""Maaf pa""Salam dengan auntie, kamu ingat tak lagi?"Anggukan kepala dari Za menandakan dia mengingati Datin Rosmah. "Auntie, apa khabar?""Sihat Za, wah lain sangat kamu dari dulu"Suhaida tersenyum malu.Suhaida berpaling dengan gadis di sebelah Datin Rosmah, "Nadia?""Hai Princess, oh kau lah yang nak kawin dengan abang aku yea?"Suhaida terpinga-pinga, dia memandang arah yang nak di tunjukkan oleh Nadia.Dari tadi Ilham memandang gadis di depannya, tidak percaya budak yang di cacinya dulu berubah 100%.Sekarang dah pakai tudung,berbaju kurung, soapan..."Il..Il..""Abang!"Ilham terkejut kerana di sergah oleh Nadia."Il, sabar sayang, tak lari ke mana.."Ilham tertunduk malu di tangkap oleh ibunya sendiri apabila melihat Suhaida."Nad..please me explain..""Za, aku tak tahu kau yang nak di kahwinkan dengan abang aku, aku pun terkejut tau""Za kenal Nadia?"Suhaida menganggukkan kepalanya."Ini kawan adik maklong.Kami kenal masa Kementerian adik adakan seminar 2 tahun lepas,Za join seminar tue""Oh..baguslah, ada kawan Za, taklah risau auntie""Dah, mari kita makan.Banyak nak di bincangkan nanti,mari semua""Baiklah"sahut Datin Rosmah.

Dari tadi Ilham hanya menjadi pendengar setia sahaja.Dia tidak sangka Suhaida berubah sama sekali.Suhaida pada mulanya kekok, tetapi apabila Nadia menyelamatkan suasana dia rasa selesa.Pandangan mata budak jelik membuatkan duduknya tidak keruan."Makan Ilham, jangan malu.Dulu kamu suka makan masak lemak Mak Jah kan, sekarang Mak Jah masak khas untuk kamu"Orang gaji Ilham bersuara."Terima kasih Mak Jah,masih ingat Mak Jah kesukaan Il yea""Mak Jah bila uncle bagitahu kamu nak datang, dia punya suka kalah kami semua""Mestilah Tan Sri, ni anak bertuah Mak Jah"Riuh ketawa di meja makan dengan jawapan Mak Jah.Satu-satunya orang gaji yang masih setia bekerja di Villa Idaman Tan Sri Hakimi.Walaupun Mak Jah orang gaji, tetapi Tan Sri sekeluarga tidak pernah menganggap dia orang luar."Mak Jah, makan sekali""Tak apalah Puan Sri, Mak Jah dah makan dengan bibik tadi.Makanlah semua.Nanti Mak Jah hidangkan puding strawberry kesukaan Za yea lepas makan""Wah Mak Jah, kesukaan saya tak ada ker?""Alah Tan Sri, hari ni hari bahagia anak-anak bertuah Mak Jah,bagi Mak Jah manjakan diorang dulu"Bertambah riuh di meja makan.Mak Jah meminta diri ke dapur dahulu.

"Sihat Mak Jah lagi yea Mar""Sihat macam tue lah Ros, sekarang ni kami tak kasi dia buat kerja sangat, kami suruh dia duduk jer, tapi kau tahulah Mak Jah mana boleh duduk diam.Semua dia nak buat.Dia cakap, nanti kalau dah duduk dia jadi mem besar pulak"Datin Rosmah ketawa."Ini semua Mak Jah yang masak, bibik yang lagi sorang hanya tolong bantu potong-potong jer""Kuat lagi Mak Jah yea""Kerana dia tahu Ilham nak datang, rindu dia pada kamu Ilham""Dengar tu Il, Mak Jah rindu kamu, kamu saja jual mahal""Tak apa Ros, nanti dah jadi sebahagian ahli keluarga kami dah tak malu dah"Datin Rosmah menganggukkan kepalanya.Suhaida berasa tidak selesa kerana budak jelik di depannya asyik memandangnya, bertambah menyampah di buatnya.Segala kata cacian yang di katakan oleh budak jelik dahulu, bermain di fikirannya.

Selepas makan, mereka ke ruang tamu semula untuk berbincang sambil di hidangkan dengan puding strawberry Mak Jah.Mak Jah di jemput sama untuk berbincang kerana Mak Jah lebih rapat dengan arwah ayah Tan Sri Hakimi, banyak yang di bicarakan dan di beritahu oleh arwah kepada Mak Jah."Il, dari tadi kamu diam sahaja,kenapa?""Tak ada apa-apa uncle"Nadia tersenyum sambil menganggukkan kepalanya kepada Ilham, tanda memberi semangat."Ilham,Za..kami tahu kamu berdua memang sukar untuk terima semua ini, tapi kami berharap sangat kamu faham kenapa kami mahukan kamu bersama.Cinta boleh di pupuk selepas kahwin.Tapi persefahaman penting untuk perkahwinan ini"Mukadimah Tan Sri Hakimi."Betul Il,Za..mama juga mengharapkan persetujuan kamu berdua kerana kamu bakal di kahwinkan pada bulan depan, pada ulangtahun kelahiran Il nanti""Apa!!""What!!"Serentak Ilham dan Suhaida menjerit terkejut.

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 7


'Aku kena jumpa Sya,kena bincang.Aku mesti cari dia.Semua ini silap aku'Ilham termenung di dalam bilik, hatinya kuat mengatakan dia bersalah.Memang dia bersalah, kerana dia meninggalkan Natasya Idayu, insan yang bertahta di hatinya.Tetapi dia tidak di beri peluang untuk membetulkan semua ini.Hatinya langsung tiada pada bakal isteri yang di tetapkan oleh ayahnya.Bagaimana dia nak melayari rumahtangga jika hati tidak dapat di beri kepada dia kerana ada insan lain yang lebih berhak ke atas hati ini.

Tok,tok...bunyi pintu di ketuk."Siapa?Masuklah"Orang yang di tunggu oleh Ilham muncul."Hai abang sepupu, kenapa memerap dalam bilik ni?Kejap lagi nak gerak dah ni""Adik kat mana tadi?Abang cari tak jumpa pun""Sorry bang, adik keluar sekejap tadi,beli barang..sekarang taraaaaa...depan mata abang"Nadia angkat tangan tanda minta maaf dia tiada semasa abangnya balik."Ni kenapa? muka tu kelat jer, kan kejap lagi nak jumpa bakal isteri"Bantal kecil di baling ke arah Nadia. "Ok,ok,ok.. sorry.Adik minta maaf.Maklong dah cerita semua dekat adik""Ibu cerita apa?""Bang, adik tahu dia bukan wanita pilihan abang, dia pilihan arwah paklong.Tapi kita kena think positif kenapa paklong nak dia jadi bakal isteri abang""Abang tak bolehlah dik, abang pernah caci dia.Lagipun dah ada insan lain bertahta dekat hati abang,seorang perempuan yang lebih berhak,yg memiliki apa yang abang mahukan daripada seorang isteri"Nadia memandang abang sepupunya, macam tidak terurus.

Ilham bercerita segalanya, termasuk perihal Natasya yang berhenti kerja di sebabkan perpisahan  mereka."Bang, adik faham masalah abang.Mungkin adik tak alami semua ini, tapi adik rasai keperitan abang.Tapi abang juga bagitahu yang Natasya dah tinggalkan abang, sekarang abang tak boleh meratapi  kesedihan perpisahan ini.Abang kena kuat.Abang lakukan ini untuk siapa?Maklongkan?Maklong hanya menyuarakan hajat wasiat arwah, jika abang tak nak abang cakap terus terang""Abang ada pilihan ker dik?Abang pernah bagitahu ibu, tapi ibu memang berharap abang berkahwin dengan pilihannya,abang tak di beri ruang dik""Bang, kadangkala kita kena korbankan kebahagian kita untuk seorang insan yang telah melahirkan dan membesarkan kita.Pilihan ibubapa kita bukanlah yang teruk untuk kita,mereka juga mahukan yang terbaik untuk anaknya.Kadangkala mereka yang lebih tahu apa yang terbaik untuk anaknya.Memang mereka bukan Tuhan yang boleh tentukan semuanya, tapi mereka mempunyai satu naluri yang kuat untuk sesuatu yang baik terutama jodoh abang, maklong bukan seorang yang sihat, bukan seorang yang kuat,kita tak tahu dia menangis  ke apa jika abang terima atau tolak permintaan arwah paklong.Maklong hanya menjalankan tugas dan amanahnya.Mesti maklong dah tengok dan nilai bakal isteri abang sebelum memutuskan semua ini.Seorang ibu yang melahirkan kita, tak akan memberikan penderitaan pada kita kecuali penderitaan itu kita sendiri yang cari.Natasya sedia undur diri kerana dia mahu abang patuh pada ibu abang.Penilaian adik memang Natasya insan yang mulia.Kita doakan kebahagian dia.Mungkin pemergian dia nanti kita doakan agar dia berjumpa dengan yang lebih baik.Kita tak di jodohkan untuknya, mungkin kita boleh berkawan dengannya kerana berkawan lebih baik untuk meluahkan segalanya"panjang lebar kata-kata Nadia kepada Ilham."Abang faham dik, abang memang dah bagitahu diri abang, abang buat semua ini untuk iu,arwah ayah""Bahagiakan mereka bang selagi mereka ada, jangan jadi macam adik.Mak ayah dah meninggal""Dik...jangan sedih..""Tak lah, adik dah boleh terima,jangan risau ok"Ilham mengangguk kepalanya.

Betul kata Nadia, dia masih lagi bernasib baik kerana masih mempunyai seorang ibu,berbanding denganNadia yang kehilangan mak ayah sejak kecil kerana terlibat kemalangan.Nadia anak tunggal,kerana itu ibu dan arwahnya mengambil dan menjaga dia sehingga sekarang.Sebab itulah dia lebih rapat dengan Nadia dan suka bercerita dengannya kerana Nadia lebih matang ada kalanya dari dirinya sendiri.Mungkin pengalaman hidup mengajar dia untuk lebih dewasa dan matang.

Selasa, 3 Disember 2013

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 6


Menggigil tangan Ilham membuka surat yang di berikan Mala sebentar tadi.Sebak dada membaca kata-kata Natasya,insan yang pernah di sayanginya dan akan terus di sayanginya.

"Sayangku Ilham,
Semasa Il membaca surat ini, Sya sudah tiada di sini.Maafkan Sya kerana tidak berbincang dengan Il dahulu dan terus mengambil keputusan berhenti kerja.Sebenarnya Sya sudah lama berfikir, memang ada tawaran kerja di tempat lain, tetapi Sya tolak kerana Sya tidak boleh berjauhan dengan Il.Tetapi, apabila semua ini berlaku di dalam perhubungan kita, Sya terpaksa terima.Mungkin dengan cara ini dapat merawat hati Sya dan mungkin dengan cara ini Il akan berbahagia dengan dia.

Il, Sya redho kerana ini telah di takdirkan OlehNya terhadap perhubungan kita.Sya tidak pernah menyalahkan takdir.Mungkin calon isteri yang telah di pilih oleh arwah ayah Il adalah yang terbaik.Sya bersyukur kerana dia nanti akan dapat seorang suami yang sempurna pada mata Sya.Il berikan dia kebahagian seperti mana Il bahagiakan Sya sepanjang perhubungan kita.Sya tahu, Il boleh lakukan.Il yang mengajar Sya erti kehidupan, Il yang banyak membimbing Sya,wajib Il bimbing suri hati Il nanti,InsyaAllah.

Perihal Sya janganlah Il risau.Sya sudah boleh terima semua ini.Sya pergi bukan untuk menjauhkan diri, kerana Sya tahu kita pasti kita akan berjumpa suatu hari nanti,cuma berilah Sya kesempatan untuk berdiri di kaki sendiiri,mencari ketenangan dan mencari keberkatan dalam kehidupan ini.

Akhir kata,halalkan semua makan minum Sya.Jika kita di takdirkan berjumpa suatu hari nanti, Sya ingin sekali melihat kebahagiaan Il dengan dia, Sya ingin sekali lihat permata yang lahir dari hasil kebahagian kamu berdua.Jadilah nakhoda yang mampu membimbing bukan nakhoda yang membinasakan sebuah kapal mewah yang di surami dengan bintang berkelipan.Andai bukan impian ini di tunaikan dengan Sya, tunaikanlah dengan insan yang bergelar isteri bagi Il.Didiklah dia menjadi isteri yang sempurna pada mata Il, kerana kesempurnaan yang seorang suami mahukan, akan cuba di usahakan oleh si isteri supaya ia cantik pada mata suaminya.

Salam sayang,
Natasya Idayu Hamzah

Ilham mengalir air mata selepas surat Natasya habis di baca.'Kenapa Sya buat begini sayang?Il minta maaf sangat-sangat'rintih Ilham.Kesedihan Ilham terganggu dengan deringan telefon.Ibunya yang menelefon."Il, kenapa ni?Suara sedih sahaja?""Il tak ada apa-apa bu,Il busy sikit tadi,penat.Kenapa bu?""Il lupa ker,kita nak ke rumah Puan Sri dengan Tan Sri selepas maghrib ni?Sekarang Il belum balik lagi, dah pukul berapa sayang?Nanti sangkut jem, tak sempat pula"Ilham memandang jam di dinding,hampir dekat pukul 2 petang.Hari ini Ilham sudah berjanji dengan ibunya untuk balik awal, selain ke rumah Puan dan Tan Sri, dia sudah berjanji ingin membawa ibunya ke kubur arwah ayahnya yang terletak di Seremban."Pergi rumah Puan Sri sahaja ker bu?Pergi ziarah kubur arwah ayah tak jadi ker?""Apa pula tak jadi, dah sekali jalan sayang.Main-mainkan ibu yea.Cepat,nanti sampai rumah dah dekat pukul 3, nanti tak sempat pula nak ke sana.Seremban bukan dekat sayang""Yea ibu, tak jauh Seremban tu, sejam sampailah""Eh sayang ibu ni,ni nak bawa kereta ker na race?Ibu nak hidup lama lagi tau"Ilham ketawa mendengar kata-kata ibunya."Yea ibu, Il pun nak hidup lagi,Il sayang nyawa ibu tau,ibu permata Il""Yerlah tue,cepat.Suka main-mainkan ibu.Nanti Nadia ikut sama tahu""Nadia dating ker bu?Kenapa dia tak bagitahu awal-awal?""Saja nak surprise kan kamu katanya,cepat balik""Baiklah ibu".Surat Natasya di masukkan ke dalam begnya, segera Ilham berkemas.Tak sabar rasanya ingin berjumpa dengan Nadia,satu-satunya anak busunya yang ada.Antara Nadia dan Ilham memang seperti adik beradik.Ilham lebih rapat dengan Nadia dari sepupunya yang lain, baik sebelah ayah atau ibunya.Banyak cerita yang ingin di kongsi dengan Nadia, dan yang paling penting dia ingin pendapat mengenai masalah dia,Natasya dan bakal isterinya.Ini kerana, Nadia adalah seorang pakar kaunselor di bahagian Kementerian Wanita.

KAU YANG TERAKHIR

Credit For Me : Bab 5


"Mala, mana Sya?Saya tak Nampak pun dia dari pagi tadi.Bukan hari ni start shift pagi dengan saya ker""Doktor Ilham..""Yea saya,mana Sya?"Soal Ilham sekali lagi dengan jururawatnya."Maaf Doktor, Sya cuti hari ini,dia kurang sihat""Dia kenapa? Sakit apa?""Dia ok doktor,cuma perlu berehat.Mungkin penat sangat""Dia marahkan saya ker?Saya tahu saya bersalah kerana minta perpisahan ni""Doktor jangan risau, saya lihat dia ok,baik saja.Dia boleh terima semua ini.Mungkin sudah tersurat bukan doktor jodoh dia"Ilham tahu,Natasya akan kongsi segala masalahnya dengan rakan-rakan serumahnya.Bukan asing lagi, hampir semua orang di hospital ini tahu yang dia dengan Natasya berkawan rapat.Tetapi, sekarang dia terpaksa putuskan perhubungan kerana wasiat,wasiat yang teramat sukar untuk dia ubah.

"Doktor Ilham.."Ilham berpaling apabila mendengar orang memanggilnya."Yea saya""Doktor Zawawi nak jumpa di biliknya""Baiklah,nanti saya ke sana sekejap lagi"Jururawat tersebut mengangguk dan meminta diri."Kenapa yea Tuan Pengarah nak jumpa saya?""Entahlah doktor, rasa saya baik doktor pergi dulu,mungkin ada kecemasan agaknya""Baiklah,tapi nanti saya nak jumpa kamu dengan Lin, dalam petang sikit.Datang bilik saya""Baiklah doktor,nanti saya bagitahu Lin"Ilham meminta diri untuk berjumpa dengan Doktor Zawawi atau Tuan Pengarah Hospital Pakar tempat beliau bertugas.

"Fuh...nasib..mesti pasal Sya letak jawatan ni,parahlah nanti dia nak tanya apa yea...bagitahu Lin dululah"Rungut Mala sorang diri.Pintu bilik Tuan Pengarah di ketuk,Ilham masuk selepas di suruh. "Yea Doktor Ilham, saya memang nak berjumpa dengan kamu, sila..sila duduk""Terima kasih Doktor""Begini, awak baca dahulu surat ini"Muka Ilham berkerut, 'Surat?Surat apa ni'"Kamu baca dahulu, nanti kita discuss" "Baiklah doktor".Apabila surat tersebut di buka, terus Ilham tergamam.'Natasya nak berhenti kerja!'"Kenapa Doktor Ilham?Kenapa Natasya nak berhenti kerja?""Saya juga tidak tahu doktor, saya pun terkejut bila doktor bagi surat ni""Natasya adalah salah seorang jururawat yang terbaik di sini, apabila tadi dia datang berjumpa saya dan menyerahkan surat perletakan jawatan ini saya jadi pelik.Dia tiada masalah disiplin, semua orang menyenangi dia.Hanya satu yang terlintas di fikiran saya, kamu.Kamu berdua ada masalah ker?"Ilham terdiam mendengar kata-kata Doktor Zawawi.

"Saya tiada masalah dengannya doktor, cuma untuk pengetahuan doktor kami sudah berpisah sejak beberapa minggu lepas""Kamu berpisah?Bukan kamu nak berkahwin dengannya ker?Maaf jika saya masuk campur hal peribadi kamu""Yea saya memang ingin berkahwin dengannya,tapi saya terpaksa memutuskan perhubungan kerana saya terpaksa berkahwin dengan pilihan yang telah di tetapkan oleh arwah ayah saya"Doktor Zawawi menganggukkan kepalanya."Sejak kami putus hubungan, memang saya jarang berjumpa dengannya di hospital.Saya di maklumkan dia bekerja shif petang dan malam dalam beberapa minggu ini.Saya tidak dapat berbincang selepas perhubungan kami terputus.Bila doktor bagi saya surat ini, saya juga terkejut.Saya tidak sangka dia akan buat macam ini.Kerana saya tahu dia amat di senangi di hospital ini.Mungkin kerana perhubungan ini putus membuatkan dia kecewa""Saya tidak boleh mengulas lanjut, kerana sebab dekat surat sudah dinyatakan dia ingin mencari pengalaman lain,tapi tidak sangka pula sebaliknya.Cuma jika boleh, saya mohon kamu berjumpa dengannya,berbincang.Jika dia ingin kembali bekerja di sini,saya amat alu-alukan.Saya akan hold surat dia sehingga esok petang,jika dia tak datang tarik balik surat,bermakna dia memang berhenti terus""Baiklah doktor,saya akan berjumpa dengannya.Maaf doktor, kerana masalah kami hospital kehilangan seorang jururawat yang dedikasi""Tak mengapa, mungkin ada sebab lain Natasya buat begini.Saya hormat keputusan anak buah saya, cuma jangan buat keputusan tanpa berfikir terlebih dahulu buruk baiknya"Ilham menganggukkan kepalanya dan meminta diri untuk keluar.

'Sya,kenapa sampai macam ni sekali Sya nak jauhkan diri dari Il?Il tahu Il salah,tapi jangan di sebabkan hal ini Sya nak berhenti kerja'gumam Ilham seorang diri.Handphone di keluarkan, beberapa kali di dail nombor Natasya, tetapi tidak dapat.Natasya offkan handphonenya."Zu, panggilan nurse Normala dan Azlin sekarang,urgent!"pinta Ilham kepada jururawatnya."Baik doktor".Di dalam bilik, Ilham cuba lagi untuk mendail nombor Natasya, masih juga sama.'Apa ni Sya, kenapa buat macam ni?Kenapa Sya?Jika Ilham salah,jangan buat macam ni,kita boleh bincang'keluh Ilham.

Selang 10 minit, pintu di ketuk,arahan masuk di beri."Lin,Mala sila duduk""Terima kasih doktor""Saya nak tahu,kenapa Sya berhenti kerja?"Lin dan Mala berpandangan sesama mereka. "Maafkan kami doktor, kami dah cuba nasihatkannya, cuma Sya tidak mahu dengar.Dia mahu bekerja di tempat lain dan yang kami tahu dia memang sudah dapat bekerja di tempat lain,cuma tempatnya kami tidak di beritahu"Luah Lin."Kerja tempat lain?""Doktor, ini ada sesuatu yang Sya minta kami serahkan pada doktor, dia bagi pada kami pagi tadi sebelum kami nak pergi kerja"Ilham mengambil sampul surat dari tangan Mala."Maaf kerana saya tak bagi dari tadi, sebenarnya Sya minta saya berikan pada waktu balik nanti, tapi saya tidak smapai hati""Ke mana dia pergi?""Kami tidak tahu doktor, cuma yang kami tahu dia sudah terima perpisahan antara doktor dengannya. Mungkin bukan jodoh doktor dengan dia.Dia pun dah tak sedih lagi, kami lihat dia selepas kejadian tu, dia tersenyum.Kami tahu dia paksa untuk tersenyum supaya kami tidak risau.Tapi kami tidak sangka dia nak berhenti kerja"Ilham mengeluh."Kami minta diri dulu doktor,mungkin di dalam surat tu Sya dah ceritakan semuanya""Baiklah,terima kasih Mala, Lin""Sama-sama doktor".Ilham memerhati sahaja kedua-dua rakan serumah Natasya keluar dari biliknya.